YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.9.2024 klo 16:00

Eduskunta
Sosiaali- ja terveysvaliokunta

HE 95/2024 vp

Esityksessä ehdotetaan, että sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnoista säädettäisiin sairausvakuutuslaissa edelleen saman sisältöisenä ajalla 1.1.2025–31.12.2026. Sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinta perustuisi jatkossakin matkakustannusten korvaamiseen varattuihin varoihin ja kuljetuksesta aiheutuviin kustannuksiin siten, että siihen sisältyisi kohtuullinen voitto.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä ja toteaa lausuntonaan seuraavaa.

Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotuksen mukaista säännöksen voimassaolon jatkamista. Kansaneläkelaitos on kilpailuttanut sairausvakuutuksesta korvattavien taksimatkojen palvelujen tuottajat ja voi näin hyödyntää kyseisten sopimusten optiovuodet 2025 ja 2026. Siten taksipalveluihin ei tulisi mahdollisesta sopimusten purkautumisesta johtuvia katkoksia ja vakuutettujen matkat terveydenhuollon palveluihin voidaan edelleen turvata. Korvaustasojen tulee vastata ajantasaista kustannustasoa ja olla suhteessa taksipalvelujen tuottamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Isojen esteettömien ajoneuvojen määrä on viimeisimpinä vuosina vähentynyt vuosittain noin sadalla ajoneuvolla. Mikäli halutaan kannustaa taksiyrityksiä investoimaan myös isoon esteettömään ajoneuvokalustoon, on tärkeää ottaa huomioon niiden korkeammat hankinta- ja käyttökustannukset. Tämän vuoksi isojen esteettömien ajoneuvojen ajomatkamaksun tulee olla taksaluokassa II.

Lakisääteisten, yhteiskunnan rahoittamien taksikuljetusten toteutumisen edellytyksenä on toimiva taksiliikennemarkkina ja taksiyritysten kannattava liiketoiminta. Erityisesti haja-asutusalueella taksien saatavuuteen voi liittyä haasteita. Säädännössä tulee kiinnittää huomioita niin asiakastarpeiden kuin taksiliiketoiminnan harjoittajienkin näkökulmaan ja yritystoiminnan edellytyksiin. Julkisesti rahoitettujen taksikuljetusten kriteerit ja kilpailutukset liittyvät tähän keskeisesti.

Suomen Yrittäjät

Sini Puntanen