15.11.2019 klo 11:30

Hoitajamitoitus, eli luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain 15 ja 20 §:n muuttamisestasekä 20 §:n väliaikaisesta muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

Esitysluonnoksen tavoitteena on turvata iäkkäille henkilöille laadukkaat, yhdenvertaiset ja kustannustehokkaat palvelut sekä vahvistaa palvelujen laatua, sekä tarpeenmukaista ja yhdenvertaista saatavuutta. Työryhmän on muiden tehtäviensä lisäksi arvioitava henkilöstömitoituksen nostamista vähintään 0,7 ympärivuorokautisen hoivan yksiköissä sekä siihen liittyen työnjaon selkiyttämistä.

Esitys perustuu hallitusohjelmaan, ja sen taustalla on tammikuussa 2019 laajasti julkisuuteen nousseet epäkohdat ikäihmisten hoivayksiköissä.

1. Suomen Yrittäjien lausunto

Lausuntopalvelu:fi:n kohta ”Henkilöstön mitoittaminen”

Kysymys: ”Vastaako esitysluonnoksessa ehdotettu määrittely mitoitukseen laskettavista henkilöstöryhmistä asiakkaiden ja toiminnan tarpeita?”

SY:n vastaus:

Esityksen tavoitteet ovat kannatettavia. Asiana hoitajamitoitus on vaikea sen vuoksi, että alalla on pulaa sopivasta ja osaavasta työvoimasta. Alalle kouluttautuneita on poistunut alalta, mikä vaikeuttaa rekrytointeja.

On tärkeää, että hallitusohjelman kirjausta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työnjaosta toteutetaan yhdessä tarvittavan henkilöstömitoituksen kanssa. Siten ikäihmisten hoivaa voidaan kehittää ilman että nykyisten palveluntarjoajien edellytykset pysyä markkinoilla heikkenevät.

Kysymys: ”Hallitusohjelmaan on kirjattu, että henkilöstön työnjakoa selkiytetään muun muassa tukipalvelujen osalta. Onko esitysluonnoksessa ehdotettu työnjako välittömän asiakastyön ja välillisen tukipalvelutyön osalta asianmukainen vai olisiko sitä tarpeen muuttaa jollakin tavoin? Vastaako esitysluonnoksessa ehdotettu määrittely mitoitukseen laskettavista henkilöstöryhmistä asiakkaiden ja toiminnan tarpeita?”

SY:n vastaus:

Pääosin kyllä. Tämän ohella on tärkeää panostaa ikäihmisten toimintakyvyn ylläpitämiseen ja esimerkiksi kuntoutukseen. Kunnallisalan kehittämissäätiö KAKSin syyskuisen raportin mukaan nykyinen hoitajamäärä voisi riittää, jos ikäihmisten kuntoutukseen panostettaisiin nykyistä enemmän.

Kysymys: ”Onko esitysluonnoksessa ehdotettu tapa laskea mitoitus mielestänne käytännössä toimiva?”

SY:n vastaus:

Pääosin kyllä. Tärkeintä on, että hoidettavien henkilöiden hoitoisuus otetaan huomioon henkilökuntamitoituksessa. Esitysluonnoksen kirjaus mitoituksen toteutuksessa otetaan huomioon aina ensisijaisesti asiakkaiden hoitoisuus, on tärkeä.

Kysymys: ”Onko esitysluonnoksessa ehdotettu siirtymäaika näkemyksenne mukaan sopiva 0,7 mitoituksen toteuttamiseen?”

SY:n vastaus:

Ajatus on oikea, mutta sen soveltaminen aiheuttaa sekaannusta jo nyt. Osa alan toimijoista tulkitsee, että tosiasiassa 0,7 mitoituksen on toteuduttava jo 1.8.2020 alkaen.

Jatkovalmistelussa tulisi kirjata selkeämmin, miten siirtymäaikaa sovelletaan. Myös suhde voimassaoleviin kuntien ja palveluntuottajien hankintasopimuksiin, sekä palveluseteliehtoihin tulee kirjata selkeästi. Palveluntuottajat ovat nyt sitoutuneet eri ehtoihin palveluseteleissä ja hankintasopimuksissa, joissa on eri mitoituksia, jotka on laskettu eri perustein.

On tärkeää, että ikäihmisten hoivapalveluiden tuottajat asetetaan yhdenvertaiseen asemaan velvoitteiden suhteen, ilman että yksikään joutuu epäreiluun kilpailutilanteeseen.

Kysymys: ”Miten riittävä henkilöstön saatavuus voidaan turvata?”

SY:n vastaus:

Mikäli tämä esitys tulee voimaan, on tärkeää sisällyttää RAI-järjestelmän opetus kaikkiin alan koulutusohjelmiin. Se vähentää myöhempää, työelämän puolella tapahtuvaa koulutuspainetta.

Suomen Yrittäjät

Satu Grekin