YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

16.8.2024 klo 10:24

Kansainvälisen työjärjestön (ILO) pakollista työtä koskevaan sopimukseen liittyvän pöytäkirjan soveltaminen

Työ- ja elinkeinoministeriö

VN/9121/2024

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt täydentävää lausuntoa kansainväliselle työjärjestölle (ILO) annettavasta raportista. Lausuntopyyntö koskee ILO:n vuoden 1930 pakollista työtä koskevan sopimuksen vuoden 2014 pöytäkirjan (P029) soveltamista. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavat huomiot raportointilomakkeen kysymysten mukaisesti.

Artikla 1(2) ja artikla 6

Pakkotyötä ja muuta työperäistä hyväksikäyttöä käsitellään säännönmukaisesti työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimivassa ulkomaalaisten työntekijöiden ja yrittäjien työehto- ja lupavalvonta-asioiden neuvottelukunnassa. Neuvottelukunnan asettaminen ja toiminta perustuu ulkomaalaislain (301/2004) 211 §:ään ja valtioneuvoston asetukseen (862/2021). Neuvottelukunta toimii kolmikantaperiaatteella ja sen toiminnassa on valmisteltu esimerkiksi vuonna 2023 valtioneuvoston antama periaatepäätös strategiasta työperäisen hyväksikäytön ehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että pakollista työtä koskevan yleissopimuksen ja sitä täydentävän pöytäkirjan soveltamista ja niihin perustuvia toimenpiteitä valmistellaan ja käsitellään toimielimissä, joissa on laajasti edustettuna yhteiskunnan eri toimijoita. Suomessa tämä toteutuu erityisesti edellä mainitun neuvottelukunnan toiminnassa.

Artikla 2

Suomen Yrittäjät katsoo, että työnantajien tiedon ja osaamisen lisäämiseksi on tärkeää tehdä toimenpiteitä (artiklan b alakohdan mukaisesti), jotta työnantajat ja yritykset osaisivat tunnistaa hyväksikäyttötilanteita. Erityisen tärkeää tämä on erilaisissa alihankinta- ja vuokratyötilanteissa silloin, kun kyse on ulkomaisista työntekijöistä. Suomen voimassaoleva lainsäädäntö on tältä osin kattava, mutta lainsäädännön noudattamisen tueksi ja sen lisäksi työnantajat tarvitsevat myös tietoa ja tukea viranomaisilta siitä, miten riskitilanteita voi tunnistaa ja välttää.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula