18.6.2004 klo 13:37
Lausunto

Kirjallinen kannanotto valtioneuvoston kantaan Euroopan Yhteisöjen Komission ehdotuksesta Euroopan Parlamentin ja Neuvoston direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla

Eduskunta
Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Viite: U 31/2004 vp

Aluksi Suomen Yrittäjät viittaa asiassa aikaisemmin valiokunnalle toimittamaansa lausuntoon valtioneuvoston E-kirjelmän johdosta. Valtioneuvoston kannan johdosta esitämme lisäksi seuraavan:

Korostamme edelleen, että palveluiden sisämarkkinoiden tehostaminen on kannatettava tavoite, joka onnistuessaan hyödyttää merkittävästi suomalaista pk-sektorin yritystoimintaa. Direktiivin valmistelu on tämän johdosta tarpeellista ja perusteltua.

Valtioneuvoston kannan taloudelliset vaikutukset–jaksossa arvioidaan yhden luukun periaatteen toteuttamisesta sekä viranomaisvalvonnan kehittämisestä syntyvän uusia hallinnollisia kustannuksia. Katsomme, että uutta byrokratiaa ja uusia viranomaiskustannuksia on pystyttävä välttämään tehokkaasti. Selvää on, että direktiivistä on seurattava byrokratian vähenemistä ja tehostumista eikä sen lisääntymistä.

Valtioneuvoston kannan yritysvaikutukset -jaksossa viitataan siihen, että komission selvitysten mukaan EU:n reunavaltioiden edut direktiiviehdotuksesta olisivat suurimmat. Toteamme, että etujen kvantifiointi on hankalaa, mutta niitä on kuitenkin pystyttävä osoittamaan selkeästi ottaen huomioon yllä lausuttu seikka eli se, että direktiivin seurauksena joudutaan synnyttämään myös uusia viranomaismenettelyitä niistä aiheutuvine kustannuksineen.

Valtioneuvoston kantaa voidaan pitää kannatettavana. Siinä on direktiivivalmisteluun myönteinen peruskanta, minkä lisäksi valtioneuvoston kannassa kiinnitetään jatkovalmistelua silmälläpitäen huomiota olennaisiin kysymyksiin. On erityisen perusteltua korostaa sitä, että direktiivi soveltuisi vain rajoitetusti sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä koulutuspalveluihin. Näitä järjestelmiä koskevat rakenteelliset ratkaisut ovat jatkossakin kansallisen päätöksentekovallan alaisia kysymyksiä.

Taksiliikenteen osalta on aiheellista viitata vireillä olevaan kansalliseen hankkeeseen ja siihen, että taksijärjestelmän korkea laatu ja alueellinen kattavuus on turvattava kaikissa olosuhteissa. Kuljetuspalveluiden kohdalla tarkoituksenmukaisinta olisi, että alaa koskevat perussäännökset annettaisiin sektorikohtaisesti, kuten aiemmassa lausunnossamme on todettu.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala
johtaja