12.11.2004 klo 13:26

Komission asiakirja Euroopan yhteisöjen tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädäntökehityksen arvioinnista SEC(2004)995 (Dnro 14/670/2004)

Opetusministeriölle

Opetusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiaa koskevasta komission asiakirjasta. Suomen Yrittäjät ry esittää kunnioittaen seuraavat kommentit:

Kohta 3.2. Tekijänoikeuden omistus

Komission asiakirjassa todetaan, että tekijänoikeuksien omistuskysymysten määrittelyn vaikeus tulee selkeimmin esille työsuhdetekijänoikeuden kohdalla. Kansallisten lainsäädäntöjen harmonisoinnin vaikeutena on se, että työsuhdetekijänoikeus edellyttää tarkastelua paitsi tekijänoikeuslainsäädännön myös työlainsäädännön ja työmarkkinaosapuolten näkökulmasta. Komission kantana on, että työsuhdetekijänoikeus vaatii tarkempaa selvitystä erityisesti harmonisoinnilla saavutettavasta lisäarvosta suhteessa vallitsevaan tilanteeseen sisämarkkinoilla.

Suomen Yrittäjien mielestä työsuhdetekijänoikeutta koskeva sääntely tulee harmonisoida yhteisön tasolla. Suomen Yrittäjät on tekijänoikeuslain muutosesityksen yhteydessä lausunut, että yleinen työsuhdetekijänoikeutta koskeva sääntely olisi tarpeellista saada sisällytetyksi tekijänoikeuslakiin. Voimassa olevaan tekijänoikeuslakiimme sisältyy yksittäinen säännös tietokoneohjelmien ja tietokantojen tekijänoikeuksien kuulumisesta työnantajalle ja tähän on oltu erittäin tyytyväisiä. Näin ollen Suomen Yrittäjät ei pidä perusteltuna, että muiden sisältöjen osalta vallitsee tekijänoikeudellinen epävarmuus. Kannatamme työsuhdetekijänoikeussäännöksen kirjaamista tekijänoikeuslakiin siten, että työsuhteessa luodun tekijänoikeudellisesti suojatun aineiston taloudelliset oikeudet siirtyvät suoraan lain nojalla työnantajalle, ellei toisin ole sovittu. Työsuhdetekijänoikeutta koskeva yleissääntely tulisi saattaa kansallisen lainsäädännön ohella voimaan koko yhteisön laajuisesti.

Tietoyhteiskuntaneuvoston sähköinen liiketoiminta, sähköiset palvelut ja sisällöt jaosto on tehnyt aloitteen neuvostolle ja tietoyhteiskuntaohjelman ministeriryhmälle työ- ja virkasuhteessa syntyneiden teosten, valokuvien, luettelojen ja tietokantojen oikeuksien siirtymisestä lain nojalla työnantajalle. Opetusministeriö on vastannut tähän aloitteeseen myönteisesti ilmoittamalla käynnistävänsä tämän syksyn aikana tekijänoikeuslainsäädännön seuraavan vaiheen uudistuksen ja laittamalla työsuhdetekijänoikeuskysymyksen lausuntokierrokselle. Tätä tietoyhteiskuntaneuvoston tekemää aloitetta ja opetusministeriön asiassa antamaa vastausta Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä avauksena työsuhdetekijänoikeudesta käynnistettävälle viralliselle keskustelulle.

Kohta 3.3. Julkinen esittäminen

Kuten komission asiakirjasta käy selville, tekijänoikeutta käsittelevässä yhteisön lainsäädännössä ei ole määritelty ”yleisön” käsitettä, vaikka se sisältyykin mm. tietoyhteiskuntadirektiiviin kohtiin, jossa puhutaan ”teoksen välittämisestä yleisölle” ja ”teoksen yleisön saataviin saattamisesta”. Käsitteen määrittely on jätetty kunkin yhteisön jäsenvaltion harkintaan. Niin ikään kansainvälinen lainsäädäntö ei tarjoa ohjeistusta ”julkisen esittämisen” ja ”yleisön” käsitteiden määrittelyyn. Jäsenvaltioiden lainsäädännötkään eivät edusta tässä kohtaa yhtenäistä linjaa, vaan käytäntö yhteisön alueella on hyvin hajanaista ja ”yleisön” käsitteelle annetut tulkinnat ovat vaihdelleet merkittävästi.

Myös Suomea on vaivannut tulkintojen puutteellisuus. Julkisen esittämisen ja yleisön käsitteiden määritelmiä on lähdetty lainsäädännön aukollisuudesta johtuen hakemaan oikeuskäytännön kautta ja tuloksena on ollut epätietoisuuden tilan jatkuminen. Oikeuskäytännössä luotuja rajanvetoja ei voida pitää oikeudenmukaisina, sillä niissä on il-man kirjoitetun lain tukea jatkuvasti laajennettu julkisen esittämisen termin soveltamisalaa ja tarkastelu on tapahtunut ilman käyttäjäosapuolen tosiasiallisten olosuhteiden huomioimista (esim. Taksi-tapaus). Suomen Yrittäjät katsoo, että käsitteiden soveltamisala tulee saada lain tasolle selkeästi kirjoitetuksi ohjaten käsitteen sisältöä nykyistä suppeammaksi. EU:n taholta toivotaan samanlaista menettelyä yo. käsitemääreiden yhtenäistämiseksi kaikkia jäsenvaltioita koskemaan.

Suomen Yrittäjillä ei ole muuta kommentoivaa komission asiakirjan suhteen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Riikka Tähtivuori