13.10.2004 klo 08:47

Komission esitykset koskien alueellisia valtiontukia ja rakennerahastojen käyttöä investointien osarahoituksena

Eduskunta
Talousvaliokunta

Suomen Yrittäjät toteaa Suomen kannasta otsikkoasiaan seuraavan: Suomen kannan perusteet on esitetty Eduskunnalle toimitetuissa kirjelmissä varsin realistisesti. Suomen käytettävissä olevat instrumentit aluekehityksen tukemiseksi tulevat vähenemään, ainakin mitä tukien volyymeihin tulee. Samoin uudet aluejaot tulevat johtamaan siihen, että korkeimpien tukien alueet vähenevät Suomessa.

Suomen Yrittäjät katsoo, että kauppa- ja teollisuusministeriössä laadittujen kirjelmien perusnäkemyksiin voidaan yhtyä. On pidettävä huoli siitä, että täällä voidaan käyttää tehokkaasti sellaisia tuki-instrumentteja, joilla on yritystemme kilpailukykyä edistäviä vaikutuksia. Tavoitteet, jotka liittyvät nykyisten tavoite 1 –alueiden tukiin jatkossa, ovat erittäin haasteellisia, mutta niiden toteuttamiseen on syytä pyrkiä.

Suomen yleiset linjauksetkin ovat perusteltuja. Esimerkiksi kuljetustuen käyttömahdollisuus on perusteltua ottaen pitkät kuljetusetäisyytemme huomioon. Se, että kirjelmässä kiinnitetään yleisesti huomiota tukien kilpailuvaikutuksiin, on tärkeätä Suomen kannalta. Meillä tukien volyymit eivät ole kansainvälisesti vertaillen erityisen korkeat. Siksi eri jäsenvaltioiden suuryritysten tukiin tulee suhtautua kriittisesti.

Lopuksi haluamme tuoda esiin sen keskeisen seikan, että koko yritystuki- ja yritysrahoitusjärjestelmämme tulee olla mahdollisimman asiakaslähtöistä. Pk-yritysten tarpeet on tunnistettava läpi linjan. Pk-yritysten jatkuvana huolena ja ongelmana on, että julkiset järjestelmät eivät kohtaa niiden käytännön tarpeita. Jatkossa entistäkin suurempi kysymys – vähintään yhtä suuri kuin tukien riittävästä määrästä huolehtiminen – on tukien ja yrityspalveluiden kehittäminen asiakkaiden tarpeista lähtien.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala