25.10.2007 klo 12:51

Komission tiedonanto “Kohti yhteisiä joustoturvaperiaatteita: Enemmän ja parempia työpaikkoja joustavuuden ja turvan kautta”; EU/2007/1213 (E 78/2007vp)

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät ry esittää lausuntonaan seuraavaa:

Komission tiedonanto

Komission tiedonanto on tervetullut keskustelunavaus. Tiedonannossa on analysoitu tasapainoisesti niitä työmarkkinoiden haasteita, joihin eurooppalaisen politiikan keinoin on vastattava.

Olennaista on, että on työmarkkinoiden toimivuuden ja Lissabonin strategian väliset yhteydet on oivallettu perustaltaan oikein. Erikseen on syytä panna merkille, että tiedonannon johdantojaksossa tähdennetään, kuinka tärkeää on huolehtia pk-yritysten kyvystä mukauttaa työvoimaansa talouden olosuhteissa tapahtuviin muutoksiin. Sekä EU:n toimia että kansallisia toimia toteutettaessa onkin välttämätöntä huolehtia siitä, että pk-yritysten erityisolosuhteet ja tarpeet otetaan riittävästi huomioon.

Komission tiedonannossa hahmotellut neljä joustoturvan osatekijää ja kahdeksan yhteistä periaatetta ovat sinänsä hyväksyttäviä. On myös tärkeää, että EU edistää kokemusten vaihtoa eri jäsenvaltioiden toimenpiteistä ja niiden vaikuttavuudesta. Hyvien esimerkkien ja mallien kautta voidaan nopeuttaa ja tehostaa halutunlaisen kehityksen saavuttamista.

Työministeriössä valmisteltu perusmuistio

Perusmuistiosta ilmenevää hallituksen peruskantaa asiaan voidaan pitää hyväksyttävänä. Toimenpiteitä toteutettaessa on kuitenkin pantava erityistä painoa sille yllä mainitulle seikalle, että jo komission tiedonannon mukaan on välttämätöntä huolehtia pk-yritysten kyvystä ja halukkuudesta edistää positiivista työllisyyskehitystä.

Viimeisten vuosien aikana pk-yritykset ovat vastanneet valtaosasta syntyneistä uusista työpaikoista. Tämä trendi on omiaan voimistumaan ja senkin vuoksi sekä EU:n että kaikkien jäsenvaltioiden tulee toteuttaa politiikkaa, joilla edistetään pk-yritysten toimintaympäristön vahvistamista. Pk-yritysten potentiaali esimerkiksi yritystoiminnan kasvun näkökulmasta on merkittävä.

Suomalaisessa kontekstissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota pk-yritysten asemaan työmarkkinoilla. Lähtökohdat pk-yritysten toimintaolosuhteet ja tarpeet huomioivaan politiikkaan ovat sikälikin suotuisat, että olemassa olevan tutkimustiedon mukaan pk-yrityksissä henkilöstön asema on suuria yrityksiä paremmin järjestetty. Näin siis ne keskeiset turvaelementit, joihin komission tiedonannossa ja perusmuistiossa viitataan, ovat pk-yrityksissä jo valmiiksi vankalla pohjalla. Tämä on syytä todeta lisäyksenä varsinkin siihen perusmuistion kohtaan, jossa viitataan yleissitovien työehtosopimusten merkitykseen vähimmäistyöehtojen määrittämisessä. Pk-yrityksissä joustojen toteutumisen kannalta on ongelmallista, että yleissitovuuden piiriin kuuluvat työnantajat eivät voi kaikilta osin hyödyntää työehtosopimusten tarjoamia joustoelementtejä paikallisen sopimisen muodossa. Nykyinen järjestelmämme luo näiltä osin yleissitovuuskenttään yksinomaan velvoitteita, ei joustoja.

Suomessa on käynnissä useita valmisteluhankkeita, joilla on merkitystä joustoturvan kansallisessa toteuttamisessa. Näitä ovat erityisesti työministeriön asettaman joustoturvatyöryhmä, valtiovarainministeriön kohtaantotyöryhmän työ sekä sosiaaliturvajärjestelmää uudistavan ns. SATA-komitean työ. Lisäksi hallituksen Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman toteutuksella on olennainen rooli kansallisten ratkaisujen suhteen, samoin kuin vuodenvaihteessa toteutuvalla ministeriöuudistuksella. Edellytämme riittävän huomion kiinnittämistä pk-yritysten asemaan kaikessa valmistelussa, jolla on vaikutusta pk-sektoriin työmarkkinoiden keskeisenä osapuolena.

Suomen Yrittäjät ry

Antti Neimala