16.6.2006 klo 14:02

Komission tiedonanto suuntaviivoista, jotka koskevat palvelujen tarjoamisen yhteydessä tapahtuvaa työntekijöiden lähettämistä työhön toiseen jäsenvaltioon (E 54/2006 vp)

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen osalta merkityksellisin seikka tiedonannossa on se, että Suomessa käyttöön otettu edustajan asettamisvelvollisuus ei näyttäisi komission mielestä olevan välttämättä ongelmaton. Kun meillä vastikään uudistettiin vuoden 2005 lopulla lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvontaa, suomalaisten viranomaisten tiedossa oli, että edustajan asettamisvaatimus siinä muodossa kuin se meillä säädettiin, saatetaan katsoa EU-sääntöjen vastaiseksi. Nyt komissio on tiedonanossaan katsonut, että Suomen omaksuma ratkaisu on työntekijöiden työehtojen valvontatavoitteeseen nähden kohtuuton.

Mikäli komission pitää kiinni kannastaan, Suomessa jouduttaneen harkitsemaan muita tapoja, joita käyttäen voidaan varmistaa tänne lähetettyjen työntekijöiden työehtojen asianmukaisuus. Komissio itse katsoo tiedonannossaan, että se tavoite, jota edustajan asettamisella Suomi on tavoitellut, voisi toteutua nimeämällä yksi henkilö lähetettyjen työntekijöiden joukosta, esim. työnjohtaja, pitämään yhteyttä ulkomaisen yrityksen ja toimivaltaisen suomalaisen viranomaisen välillä. Suomen Yrittäjien mielestä Suomessa voitisiin tässä asiassa hyvin harkita tämäntapaista ratkaisua, joka ilmeisesti muissa EU:n jäsenmaissa on katsottu riittäväksi valvonnan kannalta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen