26.6.2008 klo 10:50
Lausunto

Kuljetusten sopimusjärjestelmää kehitettävä kriisitilanteen helpottamiseksi – myös kuljetustukea lisättävä

Kuljetusalan sopimusjärjestelmää muutettava

Kuljetusalan kriisi on vakava uhka kuljetuspalveluiden toimivuudelle. Vaikeuksista eivät kärsi yksinomaan kuljetusyritykset, vaan myös niiden asiakkaat. Tilanne edellyttää välittömiä toimenpiteitä kuljetusalan yritysten toiminnan turvaamiseksi.

Keskeiset kriisin laukaisemiseksi tarpeelliset valtion käytettävissä olevat keinot liittyvät polttoaine- ja käyttövoimaverotukseen sekä sosiaaliturvamaksuihin. Näitä koskevat välttämättömät helpotukset on valmisteltava pikaisesti.

Erityisen tärkeää on luoda kuljetuspalveluille sopimusjärjestelmä, joka ottaa huomioon polttoaineiden hintojen nousut ja laskut. Kuljetuspalveluiden tilaajien on tunnettava vastuunsa alan yrityksiä ja koko yhteiskuntaa kohtaan. Koska verojen ja maksujen osuus kustannuksista on niin huomattava ja kriisi koskee laajasti yhtä kokonaista toimialaa, on valtion toimittava aktiivisesti yleisten sopimusjärjestelyiden aikaansaamiseksi.

Kuljetustukea lisättävä

Pääpaino kuljetusalan ongelmien ratkaisemisessa on pantava toimiin, joilla helpotetaan kuljetusyritysten ahdinkoa suoraan ja tuntuvasti. Lisäksi on huolehdittava kuljetusyritysten asiakkaiden asemasta silloin, kun on erityistä syytä kompensoida pitkistä kuljetusmatkoista syntyviä kustannuksia. Sen vuoksi on lisättävä alueellista kuljetustukea.

Tällä hetkellä (vuoden 2006 tietojen mukaan) kuljetustuen volyymi on vain 4,8 miljoonaa euroa. Ruotsissa tuen kokonaismäärä on kymmenkertainen. Vaikka suomalaista ja ruotsalaista kuljetustukea ei voi suoraan verrata toisiinsa systeemien erilaisuuden vuoksi, osa eroista asettaa suomalaiset yritykset perusteettomasti ruotsalaisia kilpailijoita huonompaan asemaan.

Kuljetustuen vaikuttavuutta, toimivuutta ja kehittämistarpeita on arvioitu tuoreessa tutkimuksessa (Kauppa- ja teollisuusministeriön julkaisuja 26/2007). Tutkimus osoittaa, että kuljetustuessa on kehittämistarpeita. Yrityksille tärkeimpiä parannusehdotuksia ovat tuen piiriin kuuluvien kuljetusten minimietäisyyden laskeminen, lyhyempien matkojen tukiprosenttien nosto sekä ostorahtien hyväksyminen tuen piiriin.

Kuljetustuki on tutkimuksen mukaan kilpailuneutraali ja aluepoliittisesti tehokas tukimuoto. Tuki on erityisen tärkeä yrityksille, jotka tuottavat kohtalaisen matalan jalostusarvon tuotteita ja joissa vallitsevat suurten vo-lyymien kustannusedut. Sinänsä vaatimattomilla tukitasoilla on ollut merkittävä vaikutus yritysten kannattavuuteen. Akuutti tilanne on tehnyt entistäkin selvemmäksi, että kuljetustukea on syytä uudistaa.

Tiedoksi:
Osastopäällikkö Tuija Oivo
Ryhmäpäällikkö Heikki Vesa
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjät, varapuheenjohtaja Jarkko Wuorinen p. 050 537 6707 ja johtaja Antti Neimala