2.5.2006 klo 10:15
Lausunto

Kuntakonserni- ja liikelaitostyöryhmän mietintö

Sisäasiainministeriö

Sisäasiainministeriö on lausuntopyynnössään pyytänyt erityisesti huomioita liikelaitosten tehtävistä, esteellisyyskysymyksistä ja konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta.

Lausunto:

Kuntakonserni- ja liikelaitostyöryhmän mietinnössä todetaan, että kunnallista liikelaitosta ja kuntakonsernia koskevaa lainsäädäntöä on tarpeen kehittää, koska kuntalaissa ei ole nykyisellään määritelty kummankaan osalta sen toimintamuotoa. Kuntakonserni – käsitettä on käytetty yleisesti, mutta koska lainsäädäntö ei kuntakonsernin toimintaa sääntele, on ongelmaksi koettu konsernin ohjaus, kunnan sisäinen toimivallanjako sekä konsernijohdon vastuukysymykset.

Suomen Yrittäjät kannattaa sitä, että säännöksiä täydennetään ja selkeytetään, kuten mietinnössä on esitetty. Kunnallisen liikelaitoksen käsite ja tehtävät sekä talousarvion ja tilinpäätöksen laadintaa koskevat säännökset kaipaavat täsmennystä. Ehdotukseen on kirjattu liikelaitoksen toiminnan läpinäkyvyyden ja kustannusvastaavuuden lisäämiseksi säännökset kirjanpidon eriyttämisestä ja toiminta-avustusten kirjaamisesta. Tilinpäätöksen laadintaa koskevien säännösehdotusten avulla on mahdollista helpottaa tilaaja-tuottaja –mallin käyttöönottoa ja lisätä edellytyksiä liikelaitoksen kustannusvastaavuuden selvittämiseksi.

Työryhmä esittää myös, että kunnan on laadittava konsernituloslaskelma ja rahoituslaskelma silloin kun tytäryhteisöjen yhteenlaskettu liikevaihto ylittää 200 000 euroa tai rajan alittuessa, kun muut määritellyt edellytykset toteutuvat. Ehdotettujen rajojen mukaan vuoden 2004 tilinpäätösten perusteella olisi täydellisen konsernitilinpäätöksen ollut velvollinen laatimaan 238 kuntaa eli 54 % kaikista kunnista. Näin suuri osuus puoltaa muutoksen käyttöönottoa. Kunnan toimiminen konserninomaisessa muodossa tullee yleistymään edelleen ja myös kuntalaisen kannalta toiminnan läpinäkyvyyden parantaminen auttaa kuntatalouden seuraamisessa.

Suomen Yrittäjien tavoitteena on, että silloin kun kunnalliset yksiköt tai liikelaitokset toimivat markkinoilla, niiden todelliset kustannukset on pystyttävä toteamaan. Mietinnössä ehdotetut kustannusten läpinäkyvyyteen tähtäävät uudistukset ja myös konsernitaseen laatimisvelvollisuus ovat hyviä uudistuksia, koska niiden avulla saadaan kuntatasolla tietoa mm. rahansiirroista kunnasta liikelaitokselle ja siten toiminnan todellisista kustannuksista.

Kunnallisen liikelaitoksen asema on vielä osin selkiytymätön sen suhteen, pidetäänkö sitä kunnan omana yksikkönä hankintalain soveltamisen suhteen vai katsotaanko liikelaitos ulkopuoliseksi toimijaksi, jolta tehdyt hankinnat tulee kilpailuttaa. Ratkaisuun vaikuttavat mm. liikelaitokselle määritellyt tehtävät, kunnan omistusosuus, kunnan valvontaoikeus ja liikelaitoksen toiminta markkinoilla. EU – oikeus on päätöksessään katsonut, että pienikin osa yksityistä omistusta tekee kunnan pääosin omistaman osakeyhtiön ns. ulkopuoliseksi yritykseksi, jolta tehdyt hankinnat on kilpailutettava. Katsomme, että myös liikelaitos, jos se toimii yhdessä ulkopuolisen toimijan kanssa esim. kumppanuussuhteessa, tulee asettaa samaan asemaan kuin yksityinen toimija hankintalain soveltamisen suhteen.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari
johtaja