4.3.2005 klo 08:36

Laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojelutoiminnasta

Sosiaali- ja terveysministeriölle

Suomen Yrittäjät ry kiinnittää huomiota siihen, että Työsuojelun valvontalakitoimikunnan työn alkaessa järjestöille ei tarjottu mahdollisuutta osallistua tasavertaisena työmarkkinajärjestöjen kanssa toimikunnan työhön. Se antaa vaikutelman, että valtiovallan puolella työsuojeluasioita pienissä yrityksissä ei pidetä erityisen merkityksellisinä.

Valmisteltavana olevan hallituksen esityksen johdosta voidaan todeta, että säädösten ajantasalle saattamista on sinänsä pidettävä aiheellisena. Kuitenkin jo Työsuojelun valvontalakitoimikunnan mietinnön mukaisin muutoksin päästäisiin paremmin tähän tavoitteeseen.

Vielä voimassaoleva toimintamalli on tähän saakka toiminut tyydyttävästi eikä työsuojelun valvonnan ja työsuojeluyhteistyön osalta ole ilmennyt sellaisia uusia tai pahentuneita epäkohtia, jotka vaatisivat ainakaan säädösten tiukentamista. Tästä syystä esitetyt, erityisesti pientyönantajiin käytännössä kohdistuvat lisävaatimukset ovat tarpeettomia.

Mietinnön malli, jossa työntekijöillä olisi oikeus valita työsuojeluvaltuutettu vastaisi parhaiten käytännön tarpeita yleisenä lain tasolla. Myös työsuojeluvaltuutetun ajankäytön määrittely esitetyllä tavalla on hankala ja liian joustamaton pienyritysten kannalta. Esityksessä ei oteta huomioon lainkaan käytännön tarpeita. Vähintään neljän tunnin pakollinen vapaa neljän peräkkäisen kalenteriviikon aikana voi johtaa tarpeettomaan ajankuluttamiseen ilman todellisia työsuojelutarpeita.

Koska on toimialoja, joilla työsuojelutarpeet poikkeavat tavanomaisesta tasosta, voisi näitten alojen osalta työmarkkinakeskusjärjestöjen työsuojelusopimuksissa painottaa toimialakohtaisuutta erityi-sesti työsuojeluvaltuutetun ajankäytön osalta.

Suomen Yrittäjät ry