23.9.2008 klo 08:48

Lakialoite (LA 50/2007 vp) vuokratyöntekijöiden oikeuksista

Eduskunta

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Lausuntonaan Suomen Yrittäjät ry esittää seuraavaa:

Vuokratyöntekijöiden asemaa käsiteltiin Työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa kolmikantaisessa työryhmässä, jonka mietinnön pohjalta on annettu hallituksen esitys tarpeellisiksi havaittujen muutosten aikaansaamiseksi lainsäädäntöön. Hallituksen esitys on myöskin käsiteltävänä tässä valiokunnan istunnossa.

Lakialoitteessa esille tuotuja asioita ei työryhmässä havaittu tarpeellisiksi saattaa voimaan lainsäädännön muodossa. Asiakohdittain jatkossa pyritään tarkastelemaan vain niitä keskeisiä pykäliä, joiden voidaan katsoa soveltuvan erityisen huonosti nykyiseen järjestelmäämme tai, jotka eivät käytännössä vaikuttaisi positiivisesti vuokratyön käyttöön tai vuokratyöntekijöiden asemaan.

Vuokratyösopimuksen muoto ja kesto 1 luku 5§:

Kirjallisen muodon vaatimus ei ole tarpeellinen, koska työnantajalla on jo työsopimuslain 2 luvun 4§:n perusteella velvollisuus antaa työntekijälle selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista. Velvollisuus koskee myös vuokratyöntekijöitä. Nyt käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä on tarkentavia määräyksiä asiasta.

Määräaikaisen työsopimuksen keston rajoittaminen kuuteen kuukauteen ei ole perusteltua, koska työtilanteet käyttäjäyrityksessä voivat vaihdella. Rajoitus ei kaikissa tapauksissa olisi työntekijänkään kannalta hyvä. Myöskään määräaikaisen työsopimuksen käyttömahdollisuuden rajoittaminen yhteen kertaan ei ole tarkoituksenmukaista, koska tilanteet vaihtelevat huomattavasti. Myös määräaikaisten työntekijöiden asemaa on käsitelty kolmikantaisessa työryhmässä, jonka esitysten perusteella on jo aiemmin tehty tarpeelliset muutokset lainsäädäntöön. Tämän jälkeen ei ole ilmennyt uusia epäkohtia määräaikaisten työsuhteiden osalta.

Luottamushenkilöiden aseman osalta nyt käsiteltävänä käsiteltävässä hallituksen esityksessä on esitetty selkeytyksiä, jotka ovat perusteltuja.

Takuupalkka vuokratyössä toimeksiannon aikana 2 luku 8§:

Pykälässä edellytetään selvitettäväksi käyttäjäyrityksen vastaavan työntekijän kokonaisansio, joka muodostaisi vuokratyöntekijän takuupalkan. Järjestelmä olisi täysin soveltumaton nykyisiin palkkausta koskeviin työehtosopimusmääräyksiin. Työehtosopimukseen joko normaalisitovuuteen tai yleissitovuuteen perustuva vähimmäispalkka on aina henkilökohtainen ja perustuu useimmiten sekä työn vaativuuteen sen mukaan, mitä työtä työntekijä pääasiallisesti tekee että henkilökohtaiseen osuuteen. Usein henkilökohtainen sopimuspalkka on vähimmäispalkkaa korkeampi. Myös työntekijän kokemus alalla tai työsuhteen kesto voivat olla palkan muodostumisen perusteena. Käytännössä olisi mahdotonta määritellä vuokratyöntekijälle eri palkka jokaista työkohdetta varten erikseen.

Takuupalkka ja korvaus vuokratyössä toimeksiannon ulkopuolisena aikana 2 luku 9§:

On taloudellisesti mahdotonta, että vuokrayritys joutuisi maksamaan palkkaa ajalta, jolloin vuokratyöntekijä ei ole työssä käyttäjäyrityksessä. Vuokrayritys ei voi vaikuttaa käyttäjäyritysten vuokratyövoiman käyttötarpeeseen. On kuitenkin mahdollista erikseen sopia, että vuokratyöntekijä on esim. kokoaikainen ja saa palkkaa ilman katkoja.

Edellä esitetyistä syistä lakialoitteen hyväksymistä ei puolleta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Risto Tuominen