16.10.2002 klo 10:01

Lausunto (21/710/2002) koskien komission esitystä Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi hyötylämmön tarpeeseen perustuvan sähkön ja lämmön yhteistuotannon edistämisestä sisämarkkinoilla, KOM (2002) 415 lopullinen

Kauppa- ja teollisuusministeriölle

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa mainitusta komission direktiiviesityksestä. Esityksen tavoitteena on pyrkiä tehostamaan sähkön ja lämmön suuritehoisen yhteistuotannon kapasiteettia Euroopan energiamarkkinoilla. Komission ehdotus sisältää mm. yhteistuotantoon liittyviä määritelmiä, yhteistuotannon tukijärjestelmien arviointia sekä verkkojärjestelmään ja raportointiin liittyviä velvoitteita. Suomen Yrittäjät esittää asiasta lausuntonaan seuraavaa.

Suomen Yrittäjät kannattaa komission direktiiviesitystä sähkön ja lämmön yhteistuotannon edistämisestä sisämarkkinoilla lähtökohtaisesti. Yhteistuotannon kehittämiseen panostaminen on hyvin tärkeää energiahuollon sekä kestävän kehityksen turvaamiseksi (kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen). Suomen Yrittäjät haluaa kuitenkin kiinnittää kauppa- ja teollisuusministeriön huomiota esitykseen siltä osin, kun se koskee julkisen tuen kohdentamista sähkön ja lämmön yhteistuotannon edistämiseen. Esityksessä lähdetään siitä periaatteesta, että julkinen tuki tulisi keskittää joko alle 50 MW:n kapasiteetin laitoksiin tai sitten 50 MW:n kapasiteetin ylittävien laitosten siihen osaan, joka tuotetaan alle 50 MW:n sähkötehon alittavalla kapasiteetilla. Kyseisen jaottelun tarkoituksena olisi välttää suurille laitoksille myönnettävät ylikorvaukset. Suomen Yrittäjät kannattaa direktiiviin sisältyvää ehdotusta julkisen tuen kohdentamisesta em. tavalla. Tukijärjestelmän ulottaminen vain kynnysarvon alittavaan tuotantoon mahdollistaisi pienten laitosten tasavertaisen kohtelun suuriin tuottajiin nähden EU:n energiamarkkinoilla.

Suomen Yrittäjillä ei ole muilta osin kommentoitavaa yhteistuotantodirektiivin yksityiskohdista.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen