27.2.2009 klo 13:37

Lausunto Aluehallinnon uudistamishankkeen HE-luonnoksesta

Valtiovarainministeriö / ALKU-hanke

Valtiovarainministeriö on pyytänyt 27.2.2009 mennessä lausuntoa valmistelemastaan hallituksen esitysluonnoksesta Aluehallinnon uudistamishankkeeseen liittyen.

Suomen Yrittäjät pitää Aluehallinnon uudistamishankkeen etenemissuuntaa pääasiassa hyvänä. Valmistellussa hallituksen esitysluonnoksessa on huomioitu hankkeen aiemmissa vaiheissa annetut lausunnot ja tästä syystä isoja rakenteellisia epäkohtia ei enää ole.

Suomen Yrittäjät haluaa esittää seuraavat yleisen tason huomiot hankkeeseen liittyen:

Hallintorakenteiden uudistuessa on tärkeää, että muodostettavia alueita kohdellaan mahdollisimman tasapuolisesti. Alueiden viranomaistoiminnalle tulee varata sekä kehittämisen että hallinnon osalta riittävät resurssit. Useiden aluejärjestöjemme viesti on ollut se, että erityisen tärkeänä koetaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten vahva läsnäolo omalla alueella.

Aluehallinnon uudistamishankkeessa tulee uudet toiminnalliset alueet muodostaa siten, että jako mukailee yritysten luonnollisia yhteistyöalueita ja että alueilla on mahdollisuus tarvittavaan taloudelliseen ja toiminnalliseen pohjaan alueella. Myös alueen riittävän väestö- ja elinkeinopohjan saavuttaminen tulee ottaa päätöksenteossa huomioon.

Esitetty kahden viranomaisen malli voi aiheuttaa uudistuksen jälkeen alkuvaiheessa jonkin verran epäselvyyttä siitä mikä taho hoitaa mitäkin asioita. Tähän on tarpeen kiinnittää huomiota erityisesti viestinnän keinoin.

Suomen Yrittäjien mielestä julkisen hallinnon tarjoamat palvelut tulisi saada mahdollisuuksien mukaan kaikki yhdestä paikasta. Organisaatiouudistuksen yhteydessä on pidettävä huolta, että palvelutaso säilyy toimipaikkojen vähenemisestä huolimatta vähintään nykyisellä tasolla. Erityistä huomiota tulee kiinnittää niihin palveluihin, joita käytetään eniten ja säännöllisimmin. Keväällä 2008 tehdyn Pk-yritysbarometrin mukaan eniten käytettyjä julkisten yrityspalveluorganisaatioiden palveluja olivat Työvoimatoimistojen yritys- ja työnantajapalvelut (käyttäjinä 49 % vastaajista), TE-keskusten palvelut (45,7 % vastaajista), Finnveran palvelut (39,4 % vastaajista) ja Tekes (18,3 % vastaajista).

Maakuntien liittojen yhteistoiminta-alueiden tehtävissä ja rooleissa on edelleen selkeyttämistä. On keskeistä määritellä eri toimijoiden väliset vastuut viimeistään alueiden kehittämislainsäädäntöä uudistettaessa. Suomen Yrittäjien mielestä keskeistä on määritellä selkeämmin erityisesti se, kuka jakaa mitäkin kehittämisrahoja ja kuka valvoo niiden käyttöä.

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten johtamisjärjestelmä on aiheuttanut keskustelua yrittäjäjärjestön toimijoiden keskuudessa. Toisaalta esillä on pidetty selkeän ja jatkuvan kasvollisen johtajuuden tärkeyttä, mutta toisaalta taas organisaation yleistä toimivuutta ja johdon vahvaa substanssiosaamista pidetään tätäkin tärkeämpänä. Tästä syystä Suomen Yrittäjät kannattaa elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin suunniteltua ”oto” -johtamisjärjestelmää.

Hallituksen esitysluonnoksen yhteydessä on pyritty arvioimaan myös lainsäädäntömuutosten mahdollisia yritysvaikutuksia. Arviot pääasiassa positiivisiksi arvioiduista yritysvaikutuksista ovat yrittäjäjärjestön näkemyksen mukaan realistia, mutta edellyttävät hallinnolta erityisesti uudistuksen toimeenpanovaiheessa aktiivista vuorovaikutusta ja tiedottamista alueen eri elinkeinoelämän toimijoiden suuntaan.

Suomen Yrittäjät haluaa esittää yhden lakiesityskohtaisen huomion hankkeeseen liittyen:

Lain elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista 15 pykälässä yhdeksi työvoima- ja elinkeinotoimistojen tehtäväalueeksi on määritetty yrityspalveluihin liittyvä neuvonta, joka kuuluu nykyisellään seudullisten kehittämiskeskusten tehtäviin. Tämä herättää kysymyksiä seudullisten yritys- ja kehittämistoimijoiden roolista ja kehittämissuunnasta tulevaisuudessa. Yksittäisen yrittäjän kannalta parasta olisi tilanne, jossa yritysneuvonta

olisi keskitetty selkeästi yhteen paikkaan, jolloin myös palvelun laatuun voitaisiin panostaa resurssien keskittyessä.

Suomen Yrittäjät lausuu näkemyksensä alueiden kehittämislain uudistamisen osalta asiasta erikseen järjestettävän kirjallisen kuulemisen yhteydessä.

Lausuntopyynnössä pyydetään ottamaan kantaa Keski-Pohjanmaan sijoittumiseen joko Pohjois-Pohjanmaan tai Pohjanmaan alueeseen. Suomen Yrittäjät ei keskusjärjestönä ota kantaa aluejakokysymyksiin, mutta toivoo aluejakoratkaisujen pohjautuvan poliittisten motiivien sijaan käytännön syihin. Aluejakopäätöstä valmisteltaessa tulee antaa merkittävä painoarvo alueen elinkeinoelämän, oppilaitosten, kehittäjäyhteisöjen sekä esimerkiksi aktiivisten hanketoimijoiden näkemyksille parhaasta mahdollisesta alueellisesta suuntautumisesta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus