26.10.2005 klo 09:34

Lausunto alueiden kehittämislain muuttamisesta HE 89/2005 vp

Hallintovaliokunta

Hallintovaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n kirjallista lausuntoa hallituksen esityksestä laista alueiden kehittämislain muuttamiseksi.

Lakiesityksessä ehdotetaan säännösmuutoksia, joilla vahvistetaan maakunnan liittojen asemaa aluekehitysviranomaisina ja lisätään yhteistyötä alueilla, alueiden ja keskushallinnon välillä sekä keskushallinnossa. Lakiesityksen tavoitteena on myös parantaa aluekehitykseen suunnattujen määrärahojen koordinaatiota.

Lausunnolla oleva lakiesitys ei maakuntaliittojen lausuntojen mukaan juurikaan vahvista niiden asemaa aluekehitysvoimavarojen suuntaamisessa. Toisaalta lain muutosesitykset näyttävät vain lisäävän hallinnollista työtä ja aiheuttavat siten tehottomuutta.

Valtioneuvoston toimesta käynnistettiin keväällä 2005 mittava hanke kunta- ja palvelurakenteiden uudistamiseksi. Tämän hankkeen tavoitteena on mm. arvioida valtion ja kuntien tehtäväjako kuntien vastuulla olevien palveluiden järjestämisessä ja tuotannossa. Samassa yhteydessä tulee kokonaisvaltaisen uudelleenarvioinnin kohteeksi koko valtion väliportaan hallinto. Edellä mainituista syistä johtuen Suomen Yrittäjät pitää lausunnolla olevaa lakiesitystä ennenaikaisena ja tässä vaiheessa tarpeettomana.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Martti Pallari