20.1.2004 klo 10:13

Lausunto E-työn yhteistoimintaryhmän selvityksestä ja toimenpidesuosituksista e-työn kehittämismahdollisuuksista

Työministeriö

Työministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoaiheessa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Kyseessä on varsin kattava taustaselvitys e-työn nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä. Selvityksessä on huomioitu e-työn mahdollisuudet ja kehittämistarpeet laajemmin kuin perinteisen työsuhteen näkökulmasta, ja otettu huomioon myös e-työn vaikutukset yritystoimintaan ja yrittäjyyteen.

Toimenpidesuosituksista merkittävimmäksi nousee hallinnon sähköisten palvelujen edistäminen. Erityisesti sähköisten palvelujen tehostamiseen tulee pyrkiä verojen, pakollisten työnantajamaksujen sekä muiden sosiaaliturvamaksujen tilittämisessä. Suomen Yrittäjät katsoo tarpeelliseksi siirtymisen verotilijärjestelmään, jossa verot ja työnantajamaksut voidaan suorittaa yhdistettyinä maksupaketteina nykyisten 5-6 eräpäivän sijasta esimerkiksi kahtena eräpäivänä kuukaudessa. Merkittävänä edistysaskeleena sähköisten palvelujen kehittämisessä voidaan pitää pientyönantajille tarkoitetun palkka.fi ?palvelun avaamista loppuvuodesta 2004.

Taustaselvityksessä on viitattu 16.7.2002 solmittuun eurooppatason puitesopimukseen etätyöstä. Sopijaosapuoliksi on taustaselvityksessä nimetty EAY, UNICE ja CEEP. Puitetason sopijaosapuolena on kuitenkin ollut myös UEAPME, joka edustaa Euroopan pieniä ja keskisuuria yrityksiä. UEAPME:n jäsenjärjestö Suomessa on Suomen Yrittäjät. Eurooppalainen puitesopimus etätyöstä edellyttää, että sopimus implementoidaan kansallisesti sopijaosapuolten jäsenten välisellä kansallisen tason sopimuksella. Sopimuksen 12 §:n mukaan sopimuksen panevat täytäntöön UNICE/UEAPME:n, CEEP:n ja EAY:n (EUROCADRES/CEC:n yhteyskomitean) jäsenet jäsenvaltioissa noudatettavien liikkeenjohtoon ja työhön kuuluvien menetelmien ja käytäntöjen mukaisesti. Näin ollen Suomessakin sopimus voidaan saattaa kansallisesti voimaan vain ao. järjestöjen suomalaisten jäsenjärjestöjen välisellä sopimuksella. Suomen Yrittäjät UEAPME:n jäsenjärjestönä katsoo, että sopimuksen kansalliseksi voimaansaattamiseksi Suomen Yrittäjien tulee olla kansallisen sopimuksen osapuolena.

Lisäksi työministeriö on 14.1.2004 lähetetyssä sähköpostiviestissä pyytänyt lausunnonantajia kuvailemaan, millaisiin konkreettisiin toimenpiteisiin lausunnonantajat ovat ryhtyneet e-työn edistämiseksi. Suomen Yrittäjät ei sinällään priorisoi mitään työntekomuotoa, vaan katsoo, että työnjohdolliset päätökset tehdään jäsenyrityksissä liiketaloudellisin ja muin yrityksen toimintaan liittyvin perustein. Suomen Yrittäjät kuitenkin neuvoo jäsenyrityksiään e-työhön liittyvissä kysymyksissä. Suomen Yrittäjien julkaisemassa Yrittäjä-lehdessä on julkaistu artikkelikokonaisuus e-työhön ja e-työn yhteistoimintaryhmän toimintaan liittyen.

Suomen Yrittäjät

Rauno Vanhanen