17.5.2018 klo 16:35

Lausunto edustajakanteita koskevasta direktiivistä ja kieltokannedirektiivin kumoamisesta

Sisämarkkinajaosto
Työ- ja elinkeinoministeriö

Euroopan komissio on 11 päivänä huhtikuuta 2018 tehnyt ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi edustajakanteista kuluttajien yhteisten etujen suojaamiseksi ja kuluttajien etujen suojaamista tarkoittavista kieltokanteista annetun direktiivin kumoamisesta.

Samanaikaisesti ehdotuksen kanssa annettiin ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi, joka koskee neljään EU:n kuluttajansuojadirektiiviin sisältyvien säännösten muuttamista EU:n kuluttajansuojasäännösten täytäntöönpanon paremman valvonnan ja nykyaikaistamisen osalta. Direktiiviehdotukset ovat osa komission ”Kuluttajat vahvempaan asemaan” –hanketta.

Edustajakannedirektiivin tarkoituksena on luoda edustajakannetta koskeva menettely, jossa edustaja voi nostaa kanteen tuomioistuimessa tai esittää vastaavan vaatimuksen muussa toimivaltaisessa viranomaisessa kuluttajakollektiivin puolesta asiassa, jossa elinkeinonharjoittajan oikeudenloukkaus kohdistuu kuluttajien yhteisiin etuihin. Edustajana voisi toimia viranomaisorganisaatio tai kuluttajien etuja edustavat järjestöt, jotka täyttäisivät tietyt direktiivin asettamat kriteerit.

Direktiivillä annettaisiin vähimmäissäännökset kuluttaja-asioita koskevista edustajakanteista. Direktiivi ei estäisi jäsenvaltioita pitämästä voimassa muita edustajakannejärjestelmiä, kunhan ne eivät ole ristiriidassa direktiivin asettamien vähimmäisvaatimusten kanssa.

SY:n kanta

Katsomme, että edustuksellinen joukkokanneoikeus kuluttajaoikeudessa tulisi säilyttää viranomaistahoilla. Viranomainen toimii virkavastuulla ja valvoo kuluttajan etua. Viranomainen pystyy arvioimaan yrityksen teon moitittavuutta ja mahdollisuutta menestyä kanteessa. Vaikka kuluttajajärjestöt saisivat kanneoikeuden, se ei poistaisi oikeudenkäyntikuluriskiä, joka on aina merkittävä isossa jutussa. Suomen oikeusjärjestyksen mukaan pääsääntöisesti oikeudenkäynnin hävinnyt osapuoli joutuu korvaamaan kanteen voittaneen osapuolen oikeudenkäyntikulut. Oikeudenkäyntikuluriskin takia kuluttajan oikeusturva voisi vaarantua.

Viranomaisvetoinen kanneoikeus turvaa sekä kuluttajien että elinkeinonharjoittajien edut. Tästä syystä katsomme, että Suomen tulee pyrkiä aktiivisesti neuvottelemaan direktiivin sisällöstä siten, että kansallinen nykytila olisi mahdollista säilyttää Suomessa.

Muilta osin yhdymme valtioneuvoston kantaluonnokseen. Olemme yhtä lailla kiinnittäneet huomiota, että lainvoimaisen hallinto- tai muun päätöksen sitovuus myöhemmässä vahingonkorvausta koskevassa oikeudenkäynnissä voi osoittautua ongelmalliseksi.

Suomen Yrittäjät

Janne Makkula Petri Holopainen