25.3.2004 klo 08:50

Lausunto ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviksi palveluista sisämarkkinoilla (E 6/2004)

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Suomen Yrittäjät esittää otsikossa mainitussa asiassa lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Kyseessä on komission antama ehdotus Euroopan parlamentin ja neuvoston palveluista sisämarkkinoilla. Kyseessä on laajan soveltamisalan puitedirektiiviehdotus, jonka tavoitteena on luoda oikeudellinen kehys palveluntarjoajien sijoittautumisvapauden ja rajan yli tarjottavien palveluiden vapaan liikkuvuuden esteiden poistamiseksi.

Palveluiden sisämarkkinoiden tehostaminen on kannatettava tavoite. Sisämarkkinat eivät palvelualoilla toimi moitteettomasti, ja sen vuoksi nyt käsillä olevan direktiiviluonnoksen valmistelu on ollut perusteltua. Jäsenmaissa on edelleen liian paljon säännöksiä ja käytäntöjä, jotka haittaavat jäsenvaltioiden väliset rajat ylittävää palveluiden tarjontaa ja palveluyritysten sijoittautumista toiseen jäsenvaltioon. Esteet koskettavat erityisesti pk-yrityksiä, joilla ei useinkaan ole välineitä rajat ylittävään toimintaan liittyvien riskien arvioimiseen, riskeihin varautumiseen ja monimutkaisista hallintomenettelyistä selviämiseen.

Suomalaisten palveluelinkeinojen asemaa vahvistaa sisämarkkinoiden toimivuuden tehostaminen vähentämällä muiden EU-jäsenmaiden tarpeettomia ja haitallisia säännöksiä sekä purkamalla ja karsimalla ylimääräistä byrokratiaa. Näin ollen komission luonnos on oikeansuuntainen.

Direktiiviluonnos on kuitenkin soveltamisalaltaan ja sisällöltään niin laaja, että sen vaikutusten arviointi vaatii aikaa ja tarkkoja analyyseja. Jo nyt voidaan kuitenkin arvioida, että toteutuessaan direktiivi johtaisi Suomessa myös uusiin viranomaismenettelyihin. Suomen tulee ehdotuksen jatkovalmistelussa huolehtia siitä, että direktiivistä koituisi mahdollisimman vähän uusia käytännön toimintaa haittaavia säännöksiä.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan toimialaan keskeisesti kuuluvien 24 ja 25 artikloiden osalta Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa:

Direktiiviehdotuksen 24 ja 25 artiklat ovat yhdensuuntaisia direktiivin tarkoituksen kanssa, eikä Suomen Yrittäjillä ole sinällään huomautettavaa niiden sisältöön. Haluamme kuitenkin kiinnittää valiokunnan huomiota seuraaviin kyseisten artikloiden yksityiskohtiin:

Työntekijöiden tilapäistä lähettämistä koskevan 24 artiklan suomenkielisen käännöksen mukaan alkuperäjäsenvaltion edellytettäisiin varmistavan, että palveluntarjoaja toteuttaa kaikki tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että alkuperäjäsenvaltion ja lähettämisen kohdejäsenvaltion toimivaltaisille viranomaisille toimitetaan kahden vuoden kuluessa siirron päättymisestä tietyt direktiivissä erikseen mainitut tiedot.

Käsityksemme mukaan direktiiviehdotuksen tarkoituksena ei ole ollut luoda palveluntarjoajalle velvollisuutta toimittaa kyseisiä tietoja jokaisen lähetetyn työntekijän osalta, vaan direktiiviehdotuksen tarkoituksena on ollut varmistaa, että palveluntarjoaja pystyy toimittamaan kyseiset tiedot pyydettäessä, mikäli niitä tiedustellaan kahden vuoden kuluessa siirron päättymisestä. Suomen Yrittäjät katsoo, ettei jokaista lähetettyä työntekijää koskevan ilmoitusvelvollisuuden luominen ole perusteltua, mutta palveluntarjoajalle voidaan asettaa em. velvollisuus säilyttää tiedot kahden vuoden ajan voidakseen luovuttaa tiedot pyydettäessä niitä tiedustelevalle viranomaiselle.

24 artiklassa on luotu kaksiportainen järjestelmä, jossa sekä kohdejäsenvaltion että alkuperäjäsenvaltion viranomaiset ovat mukana lähetettyjen työntekijöiden työehtojen valvonnassa. Suomen Yrittäjät pitää tällaista kaksiportaista menettelyä raskaana, mutta katsoo, että se voidaan toteuttaa direktiivin tavoitteen saavuttamiseksi.

Kolmansien maiden kansalaisten tilapäistä siirtoa koskeva 25 artikla edellyttäisi ilmeisesti muutoksia Suomen ulkomaalaislainsäädäntöön. Suomen Yrittäjät katsoo kuitenkin, ettei ulkomaalaislainsäädännön muuttamiselle näiltä osin ole esteitä.

Merja Berglund
Työmarkkina-asiamies