26.10.2005 klo 11:09

Lausunto ehdotuksesta valtion erityisrahoitusyhtiöitä koskevien lakien muuttamisesta

Kauppa- ja teollisuusministeriö

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera Oyj:n toimintaa säänteleviä valtion takuurahastosta annettua lakia, valtion erityisrahoitusyhtiöstä annettua lakia ja valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annettua lakia. Syynä muutosesityksiin on toisaalta Finnverasta suoritetun kansainvälisen arvioinnin yhteydessä esiin tulleet muutostarpeet ja toisaalta luottolaitosten vakavaraisuusvaatimuksia koskevan Basel II-sääntelyn luomat uudistustarpeet.

Uudistuksen olennaisin sisältö on siinä, että vienti- ja yritystakaustoiminta nykyistä tarkemmin rajataan toiminnasta syntyvien voittojen ja tappioiden osalta omaksi toiminnokseen yhtiön kotimaisesta rahoitustoiminnasta. Lisäksi valtion vastuu Finnveran toiminnasta muutettaisiin ehdottomaksi silmälläpitäen Basel II-sääntelyn tarpeita.

Suomen Yrittäjät pitää tehtyjä muutosesityksiä tarpeellisina ja perusteltuina. Suomen Yrittäjillä ei ole huomautettavaa hallituksen esitysluonnokseen.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus