26.6.2008 klo 08:54

Lausunto ensiharvennushakkuista saatavan puun myyntitulon määräaikaista verovapautta koskevasta hallituksen esityksestä

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Muutoksen tausta

Metsäteollisuuden ja metsäsektorin toimintaedellytyksiä pohtineen työryhmän ja valtioneuvoston Kansallinen metsäohjelma 2015 –ohjelman hyväksymisestä tekemän periaatepäätöksen pohjalta on valmisteltu määräaikainen muutos tuloverolakiin. Muutoksen tavoitteena on parantaa puun saatavuutta ja edistää hyvää metsänhoitoa. Tavoitteiden toteuttamiseksi luonnoksessa esitetään, että ensiharvennushakkuista saatavan puun myyntitulo olisi verovapaata. Verovapaus olisi määräaikainen ja koskisi 1.4.2008-31.12.2012 toteutettuja ensiharvennushakkuita.

Tavoitteen toteutumisen arviointia

Verotuksella voidaan useissa tilanteissa ohjata verovelvollisten käyttäytymistä. Voidaan olettaa, että ensiharvennushakkuista saatavan pyyn myyntitulon säätäminen verovapaaksi ohjaa tehokkaasti metsänomistajien käyttäytymistä ja johtaa tietyn puuraaka-aineen tarjonnan lisääntymiseen. Metsien ensiharvennuksen voidaan myös olettaa toimivan tehokkaana metsänhoidollisena toimenpiteenä, jolla varmistetaan metsän taloudellinen kehittyminen. Ensiharvennushakkuita koskevan verovapauden kohdistaminen tietyt edellytykset täyttävään metsään tukisi myös metsän arvon kehittymistä. Ensiharvennushakkuun perusteella saatavan puun myyntitulon verovapaus tulisikin kohdentaa sellaiseen metsään, jossa omistaja on toiminut asianmukaisesti ja suorittanut hyvään metsänhoitoon olennaisesti liittyvät tarpeelliset ennakkoraivaukset.

Ennakkoraivauksen suorittaminen

Lakiluonnoksessa esitettyjen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää sitä, että verotus kokonaisuudessaan kannustaa puun myyntiin. Kokonaisuuden kannalta merkittävään asemaan nousee niiden kulujen laatu ja määrä, joiden katsotaan liittyvän ensiharvennukseen ja jotka olisivat vähennyskelvottomia verovapaan tulon hankkimiskuluja.

Luonnoksessa lähdetään siitä, että ennakkoraivauksesta syntyvät menot ovat verovapaan tulon hankkimiseen liittyviä vähennyskelvottomia menoja. Ennakkoraivaus on metsänhoidollisesti ensiharvennuksesta erillinen toimenpide metsän taloudellisessa elinkaaressa. Metsäalalla tehtyjen tutkimusten perusteella on todennäköistä, että ensiharvennuksesta muodostuu tappio metsänomistajalle, kun ennakkoraivauksen kulut liitetään ensiharvennuksen kuluihin. Tappiollisen toimenpiteen säätäminen verovapaaksi ei todennäköisesti kannusta metsänomistajia lisäämään puun tarjontaa, jolloin verovapauden päätavoite ei toteudu. Jotta puun tarjontaa voitaisiin tavoitteen mukaisesti olennaisesti lisätä, on ennakkoraivauksen kulut katsottava yleisesti metsän omistajan (veronalaisen) tulon hankkimiseen liittyväksi menoksi ja siten verotuksessa vähennyskelpoiseksi.

Vaikutukset yrityksille

Verovapauden tehokas toteuttaminen tulee todennäköisesti lisäämään puuntuotanto- ja puunhankintaketjussa olevia toimijoiden tarvetta. Näistä toimijoista on suuri osa kotimaisia pk-yrityksiä.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen