20.10.2008 klo 14:55

Lausunto epäilystä tarjonnan rajoittamisesta Helsingin taksimarkkinoilla

Kilpailuvirastolle

Kilpailuvirasto on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa epäilystä tarjonnan rajoittami­sesta Helsingin taksimarkkinoilla ja arvioimaan kilpailuviraston lausuntopyynnössä esittämiä kysymyksiä. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Suomen Yrittäjät pyysi vastauksia kilpailuviraston lausuntopyynnössä esittämiin ky­symyksiin Helsingin Yrittäjiltä ja toimialajärjestöltään Suomen Taksiliitolta. Helsingin Yrittäjät katsoi, ettei järjestöllä ollut edellytyksiä vastata kysymyksiin itse ja Hel­singin Yrittäjät toimitti kyselyn eteenpäin Helsingissä toimiville taksialan jäsenyri­tyksille. Ky­selyyn vastasi vain muutama taksiyrittäjä. Suomen Yrittäjät pyysi Suomen Taksiliitolta asiaan liittyviä pohjatietoja vastausten laatimiseksi.

1. Mikä on käsityksenne siitä, vastaako taksien tarjonta Helsingissä kysyntää?

Suomen Yrittäjien käsityksen mukaan taksien tarjonta Helsingissä vastaa pää­sääntöisesti hyvin kysyntää.

Taksiyrittäjillä on ilmei­nen kuljettajapula, jonka vuoksi asiakkaiden taksien saata­vuus voi hankaloitua ja ajovuoroja jää jonkin verran ajamatta. Mitä pienemmästä taksiyrityk­sestä on kysymys, sen vaikeampi on yllättäviin tilanteisiin saada vara­kuljettajia.

Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa ilman viiveitä tiettyinä ruuhka-aikoina, kuten vii­konloppuöisin ja juhlapyhien aattoina. Yksi syy taksipulaan on Helsingin keskus­tassa ta­pah­tuvat katujen muutos- ja rakennustyöt, jotka vaikeuttavat asiakkaiden tak­sien saatavuutta varsinkin arkiaamuisin.

2. Onko taksien saatavuudessa Helsingissä tapahtunut muutosta uuden taksilii­kennelain (1.8.2007 lähtien) aikana?

Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä tilasto­tietoja taksien saatavuuteen liittyen, em­mekä siten voi vastata tarkemmin kysy­mykseen. Taksiyrittäjiltä saadun tiedon mukaan taksien vuoromäärien ja työtuntimäärien kasvu on lisännyt Helsingissä tarjottua automäärää ja parantanut siten taksien tarjontaa.

3. Onko taksien saatavuudessa Helsingissä tapahtunut muutosta HTD:n 17.12.2007 käyttöön ottaman priorisointijärjestelmän aikana?

Taksiyrittäjiltä saadun arvion mukaan taksien saatavuus on hieman parantunut priorisointilistan myötä. Taksiyrittäjien mukaan ajovuorolistan ulkopuolisia vuoroja ajetaan varsin vähän, noin 0-3 vuoroa/kuukausi. Näillä ajovuorolistan ulkopuoli­silla vuoroilla kuitataan usein vain ajamatto­miksi jääneet vuorot.

Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä tilastotietoja priorisointijärjestel­mään liittyen, emmekä siten voi vastata tarkemmin kysymykseen.

4. Mitkä ovat muutoin uuden taksiliikennelain positiiviset ja negatiiviset vaiku­tukset taksiasiakkaiden kannalta?

Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä olevien tietojen perusteella omaa arviota uuden taksiliikennelain vaikutuksista asiakkaiden kannalta. Taksiyrittäjien käsitys tilan­teesta on, ettei uusi taksiliikennelaki ole tuonut juurikaan muutoksia Helsingin taksiliikenteeseen.

5. Miten taksien kysyntä on kehittynyt näkemyksenne mukaan Helsingissä vuo­sina 2007-2008?

Taksien kysyntä on Taksiliitolta ja taksiyrittäjiltä saamamme tiedon perusteella vähentynyt viime vuoteen verrattuna. Esimerkiksi elokuussa 2008 taksien kysyntä oli laskenut 4,7 prosenttia elokuuhun 2007 vastaavaan aikaan verrattuna.

6. Miten arvioisitte taksiliikenteen ja –välityksen toimivan Helsingissä jos prio­risointijärjestelmää ei olisi, ja HTD:n taksinvälitysjärjestelmä välittäisi kyy­tejä kaikille ajossa oleville autoilijoille riippumatta siitä, ovatko ne ajovuo­rossa (kuten esim. Lähitaksin alueella)?

Käsityksemme mukaan valtaosa taksiyrittäjistä pitää priorisoin­tijärjestelmää toimi­van ajovuorojärjestelmän edellytyksenä. Priorisointijärjestel­mä on perusta ajovuo­rolistalle, jolla turvataan taksien riittävä määrä ajossa ym­päri vuorokauden ja myös hiljaisimpina hetkinä. Priorisointijärjestelmän poistaminen todennäköisesti romuttaisi ajovuorojärjestelmän.

Suomen Yrittäjillä ei ole tarkempaa tietoa Lähitaksin toiminnasta, joten emme pysty tarkemmin vertailemaan Lähitaksin ja HTD:n taksinvälitysjärjestelmää.

Mitkä olisivat käsityksenne mukaan priorisointijärjestelmän poiston hyödyt ja/tai haitat?

Priorisointilistan poistaminen aiheuttaisi ongelmia myös taksiyrittäjille kuljettajien palkkaamisessa, koska palkat ovat sidoksissa ajoihin, eikä kuljettajille voitaisi taata riittävästi ajoja oman vuoronsa aikana.

Jos priorisointilistat poistettaisiin, hyötynä todennäköisesti olisi, että takseja olisi joinakin ajankohtina enemmän liikenteessä.

Mikä olisi ajovuorojärjestyksen rooli vapaassa välityksessä?

Ajovuorojärjestyksen rooli vapaassa välityksessä olisi varsin vähäinen. Tietty määrä takseja olisi saatavilla hiljaisimpina aikoina, vaikka näiden vuorojen ajaminen ei olisi taksiyrittäjille tällöin välttämättä kannat­tavaa.

7. Mitä muita mahdollisia ongelmia taksiliikenteeseen liittyy taksiasiakkaan nä­kökulmasta? Mistä ongelmat johtuvat ja mitä niille tulisi tehdä?

Ruuhka-aikoina tilausvälityskeskuksen toiminta aiheuttaa matkustajien keskuu­dessa tyytymättömyyttä lähinnä silloin, kun keskus ei pysty takaamaan taksin saantia, kun kysyntä ylittää tarjonnan. Asiakkaan tilaus saattaa tällöin van­hentua, jolloin asiakkaan on tehtävä uusi tilaus. Tästä aiheutuu asiakkaalle vaivaa ja tur­haa odottelua. Uudet tekniset järjestelyt kuten tekstiviestitilaus ja taksitolppien kautta tapahtuva tilaaminen ovat vähentäneet keskukseen tulevaa painetta.

Asiakkaiden kannalta hankaliin ruuhkapiikkeihin voidaan vaikuttaa siten, että ajo­vuoroja lisätään ruuhka-aikoina ja vuorolistoja suunnitellaan tarkoin etukäteen ruuhkapiikit huomioon ottaen. Prio­risointijärjestelmän avulla taksikyydeistä teh­dään taloudellisesti kan­nattavia myös taksiyrittä­jille.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala