24.6.2008 klo 09:01
Lausunto

Lausunto esityksestä Hansel Oy:tä koskevan lainsäädännön muuttamiseksi

Valtiovarainministeriölle

Lausunto esityksestä Hansel Oy:tä koskevan lainsäädännön muuttamiseksi

Valtiovarainministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa Hansel Oy:tä koskevan lainsäädännön uudistamista käsitelleen työryhmän esityksestä, minkä johdosta Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Työryhmän esityksen tarkoituksena oli uudistaa valtion yhteishankintayksikön toimialaa ja tehtäviä koskevat säännökset. Ehdotus sisältää myös säännökset Hansel Oy:n asiakasryhmistä.

Muutosehdotuksia perustellaan erityisesti sillä, ettei Suomen valtionhallintoon kuuluvien yksiköiden määrittely ole täysin selvää. Työryhmä katsoo, että tulkintaongelmien poistamiseksi on tarpeen selkeästi ratkaista se valtionhallinnon yksiköiden piiri, joka voi käyttää yhteishankintayksikön palveluja huomioon ottaen tulevat valtiohallinnon virastojen ja laitosten organisaatiouudistukset (yliopistouudistus, valtion aluehallinnon uudistus sekä valtion liikelaitosmallin arviointi).

Sääntelyä on työryhmän mielestä tarpeen tarkastaa myös siksi, että se vastaisi uudistuneen hankintalain ja muuttuneen toimintaympäristön vaatimuksia sekä mahdollistaisi yhtiön toiminnan kehittämisen joustavalla tavalla.

Suomen Yrittäjät pitää lähtökohtaisesti kannatettavana, että Hansel Oy:n asemaa koskeva sääntely saatetaan ajan tasalle selkeyttämällä sitä 1.6.2007 voimaan tulleen hankintalain säännösten muutoksien vuoksi. Kuten esityksen perusteluista ilmenee, tavoitteena on täsmentää voimassaolevia säännöksiä niin, että ne ovat selkeärajaisia mutta yhtiön toiminnan ja hankintatoimen kehittämisen kannalta riittävän joustavia. Suomen Yrittäjät pitää näitä muutosehdotusten perusteita hyväksyttävinä.

Meillä ei ole huomautettavaa työryhmän mietintöön sisältyvän lakiehdotuksen säännösluonnoksista eikä yksityiskohtaisista perusteluista. Katsomme niiden vastaavan esitettyjä tarpeita.

Erikseen toteamme, että pidämme Hansel Oy:n toiminnan rajaamista valtiosektorin hankintoihin perusteltuna. Emme pidä Hansel Oy:n asiakaskunnan laajentamista muihin kuin valtionhallinnon hankintayksiköihin, esimerkiksi seurakuntiin, tarkoituksenmukaisena.

Kiinnitämme kuitenkin huomiota siihen, että työryhmän esityksessä kerrotaan yksinomaan mahdollistettavan tiettyjen organisaatioiden asiakkuus Hansel Oy:n kanssa. Tällaisina mainitaan Finnvera Oyj, CSC-Tieteellinen laskenta Oy, Oy Yleisradio Ab sekä Raha-automaattiyhdistys ry. Esityksessä ei erikseen käsitellä kysymystä siitä, olisiko myös näillä organisaatioilla velvollisuus keskittää tiettyjä hankintoja Hansel Oy:hyn. Talousarviolaissa niin kuin valtioneuvoston asetuksessa valtionhallinnon yhteishankinnoista (7.9.2006/765) säädetään, että virastojen ja laitoksien on järjestettävä hankintatoimensa niin, että se käyttää yhteishankintaan toteuttavan hankintayksikön valtionhallinnon kilpailuttamaa sopimusta. Edelleen valtiovarainministeriön päätöksellä valtionhallinnon yhteishankinnoista (7.9.2006/766) määrätään tarkemmin niistä tuotteista ja palveluista, jotka hankitaan valtionhallinnossa yhteishankintoina ja joiden kilpailuttamisesta vastaa valtion yhteishankintayksikkö Hansel Oy.

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että jatkovalmistelussa tarkennettaisiin, koskevatko talousarviolaissa ja tarkemmin valtiovarainministeriön asetuksessa ja päätöksessä valtiohallinnon yhteishankinnoista asetetut velvoitteet hankkia tietyt palvelut ja tuotteet Hansel Oy:ltä myös yllä mainittuja organisaatioita. Suomen Yrittäjät ei pidä kannatettavana, että kyseisille organisaatioille asetettaisiin velvollisuus hankkia tietyt palvelut ja tuotteet aina Hansel Oy:n kautta.

Haluamme myös kiinnittää huomiota työryhmän mietinnön yleisperusteluihin niiltä osin kuin perusteluissa viitataan Hansel Oy:n toiminnan vaikutuksiin ja vaikuttavuuteen. Työryhmän mietinnössä kuvataan valtion hankintojen volyymeja ja kerrotaan, että Hansel Oy:n kautta kilpailutettujen sopimusten arvo on noussut vuoden 2004 153 miljoonasta eurosta yli kaksinkertaiseksi eli 372 miljoonaan euroon vuoteen 2007 mennessä.

Vaikka Hanselin osuus valtiosektorin kaikista hankinnoista ei edelleenkään ole kovin suuri, on sen merkitys kuitenkin kasvamaan päin ja jo nyt huomattava. Sen vuoksi on erityisen tärkeää, että yhtiön toiminnan vaikuttavuutta seurataan järjestelmällisesti.

Työryhmän mietinnössä on yleisellä tasolla arvioitu, että hankintojen keskittäminen lisää hankintojen tehokkuutta ja parantaa samalla julkisten hankintojen markkinoiden toimivuutta. Mietinnössä arvioidaan, että myös tarjoajayritykset hyötyvät yhteishankintayksikön toiminnasta, sillä ammattitaitoinen ja avoin kilpailuttaminen edistää yritysten mahdollisuuksia päästä tarjoamaan tuotteita ja palveluita julkiselle sektorille. Pienet ja keskisuuret yrityksetkin voivat mietinnön mukaan hyötyä avoimesti toteutetuista kilpailutuksista, kun niiden hyvä suunnittelu johtaa siihen, että hankinta voidaan jakaa järkeviin kokonaisuuksiin.

Suomen Yrittäjät toteaa, että mietinnön perusteluissa on käsitelty Hansel Oy:n toiminnan kannalta keskeisiä kysymyksiä. Olisi kuitenkin hyvä, jos yhteishankintayksikön vaikutuksia markkinoiden toimivuuteen ja yritysten toimintaan voitaisiin jatkovalmistelussa syventää. Esimerkiksi tiedot Hansel Oy:n sopimustoimittajien määrän kehittymisestä indikoisivat sitä, millaisia vaikutuksia yhteishankintayksiköllä on jo ollut. Lisäksi olisi hyvä tietää, miten tarjoajayritysten lukumäärä on kehittynyt viime vuosina. Edelleen olisi tarpeen tietää, mikä osa sopimustoimittajista ja tarjoajista on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Tällaiset indikaattorit helpottaisivat eri sidosryhmien kannanottojen valmistelua Hansel Oy:tä koskevissa asioissa ja laajemminkin hankintojen kehittämisessä.

Yllä oleva ei tarkoita, etteivät esitetyt muutokset olisi mielestämme perusteltuja. Yleisesti ottaen Suomen Yrittäjät katsoo, että Hansel Oy:n toiminta on edistänyt hankintamarkkinoiden kehittämistä oikeaan suuntaan. Yhtiö on pyrkinyt ottamaan pienten ja keskisuurten yritysten aseman tarjoajana huomioon osittain jopa erinomaisesti. Selvää kuitenkin on, että hankintaosaamisessa on vielä paljon opittavaa niin hankintayksiköiden kuin yritystenkin puolella.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Antti Neimala
johtaja

Elina Rimppi
lainopillinen asiamies