15.6.2007 klo 12:40

Lausunto esitysluonnoksesta laiksi Eläketurvakeskuksesta annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta

Sosiaali- ja terveysministeriö

Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan esitysluonnoksesta kunnioittavasti seuraavaa:

Ehdotetun muutoksen pääsisältö on, että Eläketurvakeskuksen puitteissa tapahtuvan yhteistoiminnan piiriin tulisivat lähtökohtaisesti kaikki työeläketurvasta huolehtivat tahot, siis myös julkisen sektorin työeläkelaitokset. Suomen Yrittäjät pitää tarkoituksenmukaisena toiminnan tämänkaltaista järkeistämistä. Meillä ei ole huomautettavaa myöskään ehdotukseen siitä, millä tavoin Eläketurvakeskuksen rahoitusta vaiheittain muutettaisiin julkissektorin laitosten tullessa mukaan toimintaan.

Eläketurvakeskuksen hallintoa ehdotetaan em. muutoksen johdosta luonnoksessa myös tarkistettavaksi. Edustajiston ja hallituksen kokoonpanoa koskevilla muutoksilla toteutetaan julkisen sektorin työnantaja-, työntekijä- ja vakuutuslaitosedustus hallinnossa. Hallituksen kokoonpanon osalta pidämme mm. kilpailullisista syistä tärkeänä, että hallituksessa ovat vastaisuudessakin edustettuna riittävässä määrin erilaiset vakuutuslaitokset, siis myös eläkesääätiöt ja –kassat.

Edustajiston ja hallituksen kokoonpanon osalta haluamme toiseksi tuoda esille sen, että Suomen Yrittäjät on paitsi yrittäjäjärjestö samalla työnantajajärjestö. Jäsenyrityksistämme on työnantajayrityksiä noin 45.000, mikä on yli puolet kaikista Suomen noin 80.000 yksityissektorin työnantajayrityksestä. Jäsenyrityksissämme työskentelee 378.000 yrittäjäperheiden ulkopuolista työntekijää. Tällä perusteella katsomme, että niin Eläketurvakeskuksen edustajistoon kuin hallitukseen on vastaisuudessa nimettävä työnantajajärjestöjen edustajina myös Suomen Yrittäjien esittämiä ehdokkaita.

Haluamme vielä kiinnittää huomiota siihen esityksen ulkopuolella sinänsä olevaan seikkaan, että merkittäviä eläketurvakeskuksen vastuulle kuuluvia tietojärjestelmä- ja rekisteritehtäviä toteutetaan, vastaisuudessa ehkä vielä enenevässä määrin, yksityisoikeudellisen osakeyhtiön Arek Oy:n puitteissa. Järjestelyä voitaneen sinänsä pitää kokonaistaloudellisesti järkevänä toimintatapana. Huomioon ottaen kyseisten ulkoistettujen tehtävien suuri merkitys koko eläkejärjestelmälle on mielestämme huolehdittava siitä, että myös kyseisen osakeyhtiön hallinnossa ja toiminnan suunnittelussa toteutuu riittävän laajasti kaikkien osapuolten vaikuttamismahdollisuus.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus