23.11.2006 klo 12:04

Lausunto Euroopan yhteisöjen komission ehdotuksesta postipalveludi-rektiivin muuttamisesta / EU/2006/1492

Liikenne- ja viestintäministeriö

Ehdotuksessa esitetään, että postipalveluiden sisämarkkinat va-pautetaan täysimääräisesti vuoden 2009 alkuun mennessä. Muutosehdotukset koskevat pääasiassa ns. yleispalvelun tarjoamistapaa, palvelun tarjoajien oikeuksia ja sen rahoitusta. Yleispalvelun määritelmä säilyy ennallaan.

Postipalvelujen avaaminen kilpailulle kokonaisuudessaan on kannatettava muutos direktiiviin. Postipalveluiden tehokkuuden ja laadun säilyttämiseksi on palvelun seurantaa kilpailun vapautumisen jälkeen suoritettava tehokkaasti ja riittävän usein. Seurannassa olisi hyvä tuoda esiin palvelun tuottamistapoja koskevia hyviä käytäntöjä ja saada ne kaikkien jäsenmaiden tarkasteltavaksi ja käyttöön.

Kilpailun vapautumisen jälkeen jäsenmailla on nykyistä laajemmat mahdollisuudet määritellä miten postin yleispalvelu turvataan eri alueilla. Jäsenmaa voi direktiiviehdotuksen mukaan järjestää postipalvelut kuten ennenkin nimeämällä yleispalvelun tarjoaja määräajaksi tai esim. järjestämällä palvelu julkisena hankintana. Mikäli yleispalvelu järjestetään nimeämällä palvelun tuottaja, jäsenmaan tulee erityisesti huolehtia siitä, että nimeämisessä noudatetaan objektiivisia, syrjimättömiä ja oikeasuhtaisia ehtoja siten, etteivät markkinat keskity suurten toimijoiden hallintaan.

Silloin, kun yleispalvelu järjestetään julkisena hankintana tulee hankinnassa noudattaa sellaisia kokonaisuuksia, että myös pk-sektorin yrityksillä on mahdollisuus osallistua tarjouskilpailuihin. Palvelun osa-alueiden määrittämisen avulla voidaan kannustaa kehittämään uusia kustannustehokkaita palvelun tuottamistapoja ja uusia palvelutuotteita.

Yleispalvelun kilpailun vapautuessa kokonaisuudessaan myös varattujen palvelujen osalta on todettu, että niiden tuottamiseen liittyviä velvollisuuksia ei kokonaisuudessaan pystytä kattamaan palvelusta saaduilla korvauksilla. Yleispalvelun hinnoittelun tulisi ehdotuksen mukaan olla kustannussuuntautunutta. Rahoituksen osalta on esitetty kolme erilaista mallia. Ottamatta kantaa eri mallien toimivuuteen on todettava, että rahoituksen taso ja kohdistaminen tulee tehdä siten, ettei siitä aiheudu kilpailun vääristymistä.

Kilpailun edistämiseksi jäsenvaltion olisi varmistettava postipalveluiden infrastruktuuriin pääsylle avoimet ja syrjimättömät ehdot. Niiden mukaan palveluntarjoaja voi päästä postinumerojärjestelmään ja tietokantaan, jossa on keräilylaatikot ja osoitteet. Kyseisten tietokantojen saatavuus edistää kilpailun syntymistä postipalveluissa ja on kannatettava ehdotus.

Direktiiviehdotuksessa on esitys valitusmenettelystä, kansallisesta sääntelyviranomaisesta ja palvelun tarjoajien velvollisuudesta antaa tietoja viranomaisille. Postipalvelujen luetettavuus ja hinnoittelun kohtuullisuus ovat kansalaisille ja pk-yrityksille tärkeää. Ehdotettu valitusmenettely on hyvä uudistus, koska siinä voitaisiin selvittää kansallisesti ilmeneviä ongelmia ja se olisi lähellä käyttäjää.

Suomen Yrittäjät

Martti Pallari