11.10.2007 klo 13:10
Lausunto

Lausunto Euroopan yhteisöjen komission ehdotuksista sähkö- ja maakaasumarkkinoiden yhteisiä sääntöjä koskeviksi direktiiveiksi

Viite: Lausuntopyyntönne Dnro 65/20/2007

Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa Euroopan yhteisöjen komission ehdotuksista sähkö- ja maakaasumarkkinoiden yhteisiä sääntöjä koskevien direktiivien muuttamisesta.

Ehdotukset muodostavat laajan kokonaisuuden, jolla pyritään Euroopan laajuisten sähkö- ja kaasumarkkinoiden tehostamiseen ja säätelyyn.

Tuotannon ja toimitusten erottaminen siltaverkkojen ylläpidosta

Komissio tekee ehdotuksen verkon omistamisen ja verkon kautta tapahtuvien toimitusten eriyttämisestä. Tämä voidaan tehdä kahdella eri tavalla joko eriyttämällä omistus tai sitten riippumattoman verkonhaltijan vaihtoehdolla. Ensimmäisessä vaihtoehdossa yksittäinen yritys ei voi sekä omistaa siirtoverkkoaan että vastata verkon kautta siirrettävän energian tuotannosta tai toimituksista. Jälkimmäisen vaihtoehdon mukaan vertikaalisesti integroituneiden yritysten on mahdollista säilyttää verkon omistus edellyttäen, että riippumaton verkonhaltija käyttää valtaansa tasapuolisesti. Näistä kahdesta vaihtoehdosta komissio pitää suositeltavampana vaihtoehtona omistuksen eriyttämistä.

Verkon ja tuotannon nykyistä selkeämpi eriyttäminen on ehdottomasti kannatettava ajatus. Ongelma ei niinkään koske pohjoismaita, vaan pääosin Keski-Eurooppaa. Ruotsissa ja Norjassa valtio omistaa kantaverkot, kun sen sijaan Suomessa Fingrid Oyj:ssä omistajina on valtion ohella myös tuottajia. Suomessa tuottajien olemista Fingrid Oyj:n osa-omistajina ei ole pidetty ongelmana siitä syystä, että yksityiset omistajat eivät ole päässeet sanelemaan Fingrid Oyj:n päätöksiä. Markkinoilla toimivien suurten tuottajien oleminen mukana kantaverkon omistajina sisältää periaatteessa mahdollisuuden rajoittaa maiden välisen siirtokapasiteetin rakentamista tarjonnan vähentämiseksi. Kantaverkon omistaja on myös monopoliasemassa markkinoilla, jolloin täysin itsenäisen ja riippumattoman kantaverkkotoimijan hinnoittelua ja toimitusehtoja tulee tarkastella monopoliyhtiön näkökulmasta.

Toiminnan läpinäkyvyyden parantamiseksi olisi perustellumpaa esitetyistä kahdesta vaihtoehdosta suosia omistuksen erityttämiseen perustuvaa vaihtoehtoa. Tällöin ei jää mitään epäilyjä siitä, että kantaverkon omistajina olevat tuottajat mahdollisesti pyrkisivät käyttämään omistustaan hyväksi markkinoillaan mm. rajoittamalla maiden välisiin siirtokapasiteetin rakentamista.

Joka tapauksessa sähkömarkkinaviraston tiukka kontrolli kantaverkon toimintaan ja hinnoitteluun nähden on perusteltua selkeän monopoliaseman vuoksi.

Suojatoimenpiteet energiapolitiikan strategisen merkityksen vuoksi

Säännöspaketissa esitetään erityisiä suojatoimenpiteitä EU:n ulkopuolisten yritysten pyrkiessä toimimaan EU:n sähkömarkkinoilla. Näiden säännösten mukaan EU:n markkinoille EU:n ulkopuolelta tulevien toimijoiden on todistettavasti ja yksiselitteisesti noudatettava samoja eriyttämisvaatimuksia tuotannon ja kantaverkon omistuksen suhteen kuin mitä vaaditaan EU:n yrityksiltä. Komissio voi puuttua asiaan, jos verkonostaja ei voi osoittaa riippumattomuuttaan toimitus- ja tuotantotoiminnasta. Ehdotusta on pidettävä perusteltuna markkinoiden toiminnan kannalta. Näille markkinoille tulevien EU:n ulkopuolisten toimijoiden tulee noudattaa samoja sääntöjä kuin niillä markkinoilla olevat EU-maiden toimijatkin noudattavat.

Yhteistyövirasto kansallisten energia-alan säätelyviranomaisten tueksi

Komissio ehdottaa erityisen yhteistyöviraston perustamista kansallisten energia-alan sääntelyviranomaisten tueksi. Tällä yhteistyövirastolla olisi valtuudet tehdä sitovia päätöksiä. Näin pyrittäisiin helpottamaan rajat ylittävää sähkökauppaa.

Sisämarkkinoiden tehokas toiminta on tärkeää Suomen kaltaiselle pienelle EU:n jäsenmaalle. Näin on myöskin sähkömarkkinoilla. Sitovia päätöksiä antavan yhteistyöviraston tulee toiminnassaan olla neutraali kaikkia toimijoita kohtaan. Yhteistyövirasto merkitsee yhden uuden EU:n laajuisen viranomaisen perustamista jo olemassa olevien lukuisten viranomaisten rinnalle. Tässä mielessä kyse on uudenlaisesta ja lisääntyvästä säätelystä markkinoilla. Virasto on hyvä ja perusteltu ratkaisu, jos sillä todella aidosti pystytään takaamaan parempi markkinoiden toimivuus ja Euroopan laajuisten säännösten noudattaminen sähkömarkkinoilla.

Avoimuuden lisääminen

Markkinoiden avoimuutta tulee parantaa verkkotoimintoja ja toimituksia koskevien tietojen osalta. Markkinoilta tulee saada luotettavaa vertailukelpoista tietoa mm. hinnoittelusta ja toimijoiden omistussuhteista. Ehdotetun yhteistyöviraston ja kansallisten säätelyviranomaisten tulisi huomattavasti lisätä ja parantaa koko EU-aluetta koskevan vertailukelpoisen tiedon saatavuutta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Risto Suominen
johtaja