3.10.2007 klo 10:38

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle arvopapereiden verottamiseen liittyvien eräiden säännösten muuttamisesta

Valtiovarainvaliokunta

Viite: Lausuntopyyntönne HE 59/2007 vp

Muutoksen tausta

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi julkisesti noteeratun arvopaperin luovutuksen varainsiirtoverotusta koskevia varainsiirtoverolain ja osakkeen tuottaman osingon tuloverotusta koskevia tuloverolain säännöksiä. Samoin esitetään muutettavaksi sanottujen osakkeiden arvostamista koskevia arvostamislain säännöksiä.. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi arvopaperien takaisinostosopimukseen ja lainaussopimukseen perustuvaa arvopaperin luovutusta koskevia EVL:n säännöksiä sekä verotusmenettelystä annetun lain sivullisen tiedonantovelvollisuutta koskevaa säännöstä.

Varainsiirtoverolain esitetyt muutokset ovat kannatettavia. Arvopaperipörssissä tapahtuvan kaupankäynnin verovapauden laajentaminen muuhunkin säännellyllä markkinapaikalla tapahtuvaan osakkeiden kauppaan on perusteltua. Linjakasta on myös esitetyllä tavalla ryhtyä soveltamaan listayhtiöiden osinkoverotusta niihin yhtiöihin, jotka itse hakeutuvat näihin yleisiin, monenkeskisiin markkinapaikkoihin, joissa osakkeiden siirrot voidaan toteuttaa ilman varainsiirtoveroa. Osinkoverotuksen muuttuminen listaamattoman yhtiön nettovarallisuuteen perustuvasta järjestelmästä 70-prosenttisesti pääomatulona verotettavan tulon järjestelmään voi käytännössä muodostaa joillekin yhtiöille kynnyksen siirtyä myös näihin tavanomaista pörssijärjestelmää löysemmin säänneltyihin markkinapaikkoihin. Kynnys on kuitenkin merkittävästi matalampi, kuin varsinaiselle pörssilistalle listautumisessa.

Tuloverolain 33 a § 2 mom 1-kohta, varainsiirtoverolain 15 a § 1 mom 1-kohta ja varojen arvostamisesta annetun lain 4 § 2 momentin 1-kohta sisältävät saman, erittäin monimutkaisen määritelmän säännellyistä markkinapaikoista. Varainsiirtoverovapauteen oikeuttavat markkinapaikat määritellään useiden direktiivien kautta. Hallituksen esitystekstissä sivulla 19 todetaan, että ”Verovapauteen oikeuttavat Euroopan talousalueeseen kuuluvat säännellyt markkinat on yksinkertaista tunnistaa, koska jäsenvaltioiden on toimitettava lista niiden alueille toimivista säännellyistä markkinoista Euroopan yhteisön komissiolle.” Säännöksen avautuminen muille kuin rahoitusalan ammattilaisille helpottuisi, jos säännöksessä voitaisiin esimerkiksi viitata suoraan tuohon hallituksen esityksen perusteluissa mainittuun listaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen