23.11.2016 klo 10:30
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle eläketukilaiksi ja laiksi tuloverolain 63 b §:n muuttamisesta

Eduskunta
Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Eduskunnan sosiaali- ja terveyskunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitussa asiassa, minkä johdosta esitämme kunnioittavasti seuraavaa.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi eläketukilaki. Ennen 1.9.1956 syntyneet pitkäaikaistyöttömät, joille on maksettu ajanjaksolla 1.9.2010 – 31.8.2016 työmarkkinatukea vähintään 1250 päivältä tai enimmäisaika työttömyyspäivärahaa sekä työmarkkinatukea vähintään 750 päivältä, saisivat 1.6.2017 alkaen oikeuden eläketukeen. Eläketuki vastaisi määrältään takuueläkettä ja sitä maksettaisiin vanhuuseläkkeelle siirtymiseen tai 65 vuoden iän täyttymiseen saakka. Eläketuen saajalla olisi lisäksi oikeus lapsikorotukseen, eläkkeensaajan asumistukeen sekä eläkettä saavan hoitotukeen. Verotuksessa eläketukeen sovellettaisiin eläkettä koskevia säännöksiä.

Kaikki muutokset huomioiden esityksessä arvioidaan valtion nettomenon lisäykseksi vuonna 2017 noin 18,7 miljoonaa euroa ja vuonna 2018 noin 29,3 miljoonaa euroa. Kuntien osalta nettomenot vähenisivät vuonna 2017 noin 9,0 miljoonaa euroa ja vuonna 2018 noin 18,0 miljoonaa euroa. Vastaavasti vuosina 2019—2021 valtion nettomenojen lisäys olisi arviolta 21,5; 12,6 ja 2,9 miljoonaa euroa sekä kuntien nettomenojen vähennys arviolta 13,8; 8,1 ja 1,9 miljoonaa euroa.

Eläketuen saajan nettotulot kasvaisivat hänen siirtyessään työmarkkinatuelta eläketuen piiriin. Keskimääräiselle eläketuen saajalle nettotulojen lisäys olisi noin 200 euroa kuukaudessa. Suurimpina syinä korkeampiin nettotuloihin olisivat etuuden korkeampi taso, etuuksien erilainen käsittely kunnallisverotuksessa sekä eläkkeensaajan asumistuen keskimäärin korkeampi taso yleiseen asumistukeen nähden.

Työttömyysturvan saaminen edellyttää, että henkilö on ilmoittautunut työ- ja elinkeinotoimistoon kokoaikatyön hakijaksi, pitää työnhakunsa voimassa, asioi työ- ja elinkeinotoimistossa toimiston edellyttämällä tavalla ja on työmarkkinoiden käytettävissä. Eläketuen saaminen vapauttaisi henkilön näistä velvollisuuksista, koska hänen ei tarvitsisi enää olla työnhakijana. Ehdotuksen mukainen eläketuki ei kuitenkaan olisi esteenä henkilön työskentelylle. Mahdollinen eläketuen aikainen ansiotulo ei vaikuttaisi henkilölle maksettavan eläketuen määrään.

Esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä yhdessä työ- ja elinkeinoministeriön, valtiovarainministeriön, Kansaneläkelaitoksen ja Eläketurvakeskuksen kanssa. Suomen Yrittäjiä ei ole aiemmin kuultu asiassa.

Ehdotettu eläketuki mahdollistaisi eläkkeelle siirtymän ryhmälle, jolle työllistyminen voi olla pitkän työttömyyden ja korkean iän vuoksi vaikeaa ja pitkäkestoisten työvoimapalveluiden takana. Inhimillisistä syistä esitys on siten sinänsä ymmärrettävä.

Kuitenkin myös erityisen pitkään työttöminä olleiden henkilöiden kohdalla tulisi tukea heidän työllisyyden, työkunnon ja ammattitaidon parantamista. Suomen taloudellinen tilanne on vaikea. On erityisen tärkeää, että kaikki työhön kykenevät saataisiin mukaan työmarkkinoille.

Pitkäaikaistyöttömyys on ollut jatkuvassa kasvussa. Ellei työmarkkinoiden toimintaa kyetä uudistamaan, on vaarana, että kertaluonteisiksi tarkoitetut toimenpiteet päädytään myöhemmin toistamaan. Työpanoksen lisäämiseksi Suomessa on välttämätöntä tehdä työmarkkinoille rakenneuudistuksia, joilla työllistämistä helpotetaan ja työpaikkojen sopimista vapautetaan.

Ystävällisin terveisin

Suomen Yrittäjät

Harri Hellstén
työmarkkina-asioiden päällikkö