6.3.2008 klo 10:59

Valtiovarainvaliokunta
Verojaosto

Muutoksen tausta

Suomi on neuvotellut yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa Pohjoismaiden ministerineuvoston ohjauksessa eräitä tuloverotusta koskevia sopimuksia Mansaaren kanssa. Sopimukset koskevat tietojen vaihtamista veroasioissa, keskinäistä sopimusmenettelyä etuyhteydessä olevien yritysten tulon oikaisemisen yhteydessä, luonnollisten henkilöiden kaksinkertaisen verotusken välttämistä ja laivoja tai ilma-aluksia kansainvälisessä liikenteessä käyttävien yritysten kaksinkertaisen verotuksen välttämistä. Sopimukset rakentuvat Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) laatimille malliverosopimukselle ja tietojenvaihtoa koskevalle mallisopimukselle.

Eräät alueet ja valtiot toimivat tehokkaina haitallisen verokilpailun tärkeinä ylläpitäjinä. Toimintaan liittyy myös pidättäytyminen verotietojen vaihdosta viranomaisten kesken. OECD on listannut tällaisia haitallisen verokilpailun alueita ja valtioita. Näistä 33 aluetta on antanut OECD:lle sitoumuksen lainsäädäntönsä läpinäkyvyyden ja tietojen vaihdon parantamisesta veroasioissa. Tietojenvaihtosopimusten tavoitteena on turvata tietojen saaminen verovelvollisten henkilöiden sijoituksista ja tuloista näillä listatuilla alueilla. Nyt yhteistyössä Pohjoismaiden kanssa neuvotellut sopimukset ovat hyvä päänavaus tunnetun veroparatiisiksi luokitellun tahon kanssa.

Sopimukset perustuvat Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) mallisopimuksiin, kuitenkin eräin poikkeuksin. Yhteistyön käynnistäminen tietoja vaihtamalla ja samalla rajoittamalla jossakin määrin kahdenkertaisen verotuksen aiheutumista on kannatettavaa. Sopimuksen sisältöihin ja hallituksen esitykseen ei tästä näkökulmasta ole huomautettavaa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen