18.1.2007 klo 13:48

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle (HE 193/2006 vp) laeiksi kaupparekisterilain, yritys- ja yhteisötietolain 14 §:n sekä kirjanpitolain 3 luvun 9 §:n muuttamisesta

Eduskunta
Talousvaliokunta

Suomen Yrittäjät lausuu asiassa kunnioittavasti seuraavaa:

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kaupparekisterilakia, yritys- ja yhteisötietolakia sekä kirjanpitolakia. Uudistuksen myötä kaupparekisteriin toimitettavat ja siellä yrityksestä julkistettavat tiedot, tilinpäätösasiakirjat mukaan lukien, voisi toimittaa viranomaiselle sähköisesti 31.12.2006 alkaen. Mahdollisuus asiakirjojen toimittamiseen paperimuodossa säilyisi muutoksesta huolimatta – tällöin asiakirjat kuitenkin muunnettaisiin sähköiseen muotoon. Tekninen vastuu uudistuksen toteuttamisesta olisi patentti- ja rekisterihallituksella. Sähköisen ilmoitusmenettelyn käyttöönotto PRH:ssa kaupparekisteriasioita käsiteltäessä edellyttäisi asiakkaan sähköistä tunnistamista. Kaupparekisterilakiin lisättäisiin myös säännös, jonka mukaan väestötietojärjestelmästä päivittyvät yritysten osoitetietojen muutokset jäävät kaupparekisterilaissa säädetyn kuulutusmenettelyn ulkopuolelle.

Pidämme muutosehdotuksia positiivisina ja kannatettavina. Ehdotuksessa ei oteta kantaa järjestelmän teknisen toteuttamisen yksityiskohtiin vaan jätetään päätösvalta tältä osin rekisteröintiviranomaiselle. Teknisen kehityksen ollessa nopeaa on ehdotuksen ratkaisu perusteltu. On kuitenkin tärkeää, että järjestelmän tekninen toteuttaminen pohjautuu standardiratkaisuille, jolloin palvelun käyttäjiltä ei vaadittaisi ylimääräisiä laite- eikä ohjelmistohankintoja. Tällä tavoin voitaisiin tukea myös sähköistä ilmoitushalukkuutta ja lisätä palvelun kattavuutta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Janne Makkula