26.10.2004 klo 11:50

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain 11 ja 69 §:n muuttamisesta sekä arvonlisäverolain 114 §:n muuttamisesta

Eduskunnan
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto

Esityksessä ehdotetaan täydennettäväksi kaksikäyttöauton määritelmää. Käytännössä ehdotus tarkoittaa määritelmän kiristämistä siten, että osa nykyisin farmariautoiksi määriteltyjä autoja tulkittaisiin henkilöautoiksi ja verotettaisiin ajoneuvoverotuksessa nykyistä ankarammin. Näiden autojen verotus nykyisin pakettiautoina on suunnilleen 1/7 siitä, mikä se olisi henkilöautona verotettuna hallituksen esityksen mukaisesti.

Suomen Yrittäjät ei pidä perusteltuna hallituksen esityksen mukaista henkilöauton käsitteen laajentamista koskemaan nykyisin pakettiautoksi määriteltyjä autoja. Erityisesti pienyrittäjille on usein yritystoiminnan hoitamisen kannalta järkevää käyttää pakettiautoja, joissa on myös riittävästi istuinpaikkoja. Hallituksen esitys johtaisi siihen, että näissä tapauksissa verotus olennaisesti kiristyisi ja kohdistuisi haitallisella tavalla sellaisiin pienyrittäjiin, joiden yritystoiminnan hoitamisen kannalta on perusteltua käyttää tällaisia autoja. Näin ollen Suomen Yrittäjät esittää, että hallituksen esityksiä ei hyväksytä.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Risto Suominen