16.9.2016 klo 11:01

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi eurooppalaisesta tilivarojen turvaamismääräysmenettelystä

Eduskunnan lakivaliokunta

Eduskunnan lakivaliokunta pyytää Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikkoasiasta. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki eurooppalaisesta tilivarojen turvaamismääräysmenettelystä. Lailla annettaisiin täydentävät kansalliset säännökset mainittua menettelyä koskavaan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen.

Kiitämme mahdollisuudesta antaa näkemyksiämme hallituksen esityksen sisällöstä ja sen vaikutuksista yritystoimintaan.

Esitys on kannatettava

Lakiesityksen tavoitteet ovat kannatettavia. Toimivien sisämarkkinoiden kannalta on ensiarvoisen tärkeää turvata velkojien asema rajat ylittävissä tilanteissa. Nykyään erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille mahdollisuudet hakea kansallisen lainsäädännön mukaisia turvaamistoimia toisessa jäsenvaltiossa ovat niistä aiheutuvien kustannusten, kuten asianajo- ja käännöskulujen vuoksi rajalliset. Asetuksen mukainen uusi menettely mahdollistaa kustannustehokkaamman, nopeamman ja juridisesti yksinkertaisemman menettelyn saatavien turvaamiseksi rajat ylittävissä tilanteissa. Toteutuessaan tämä tavoite vähentää omalta osaltaan suomalaisille yrityksille kaupasta aiheutuvia riskejä ja luottotappioiden määrää.

Olemme ministeriölle aikaisemmin suunnatussa lausunnossamme korostaneet, että kansallisten täytäntöönpanosäännösten valmistelussa ja asetuksen soveltamisessa tulisi kattavasti huolehtia velkojien lisäksi myös tilivarojen turvaamismääräysmenettelyn kohteeksi joutuvien tahojen oikeusturvan toteutumisesta. Tilivaroihin kohdistuva turvaamistoimi on sen kohteeksi joutuvalle taholle erittäin ankara yksipuolinen seuraamus. Erityisen suuri merkitys riittävällä oikeussuojalla on tilanteessa, jossa turvaamismääräys perustuu väärinkäytökseen. Näkemyksemme asian valmistelussa on otettu hyvin huomioon.

Arviomme mukaan rajat ylittävä velkojen perintä ja siihen liittyvät turvaamistoimenpiteet kauppasuhteissa tulee lisääntymään sisämarkkinoilla. Kehitystä vauhdittaa osaltaan EU:n digitaalisten sisämarkkinoiden avautuminen, kuluttajasääntelyn lisääntyminen sekä geoblokkauksen kieltoa koskevat ehdotukset. Viimeksi mainitulla asetuksella oltaisiin velvoittamassa yrityksiä myymään tuotteitaan ja palveluitaan sellaisille markkinoille, joissa yritys ei halua tai katso järkeväksi toimia. Asetelma on omiaan aiheuttamaan sopimussuhteissa häiriöitä ja epäselvyyksiä nykyistä enemmän.

Kaiken kaikkiaan Suomen Yrittäjät pitää lakiehdotuksessa esitettyjä sääntelyratkaisuja perusteltuina. Ottaen huomioon niin osapuolten oikeusturva kuin toimeenpanon tehokkuuden ja viranomaisten resurssienkin näkökulma, pidämme perusteltuna toimivallan keskittämistä Helsingin käräjäoikeuteen ja täytäntöönpanon osalta ulosottolaitokselle sekä sitä, että turvaamismääräyksen täytäntöönpano olisi mahdollisimman samankaltainen oikeudenkäymiskaaren 7 luvun mukaisten turvaamistoimien täytäntöönpanoon verrattuna.

Kunnioittavasti
Suomen Yrittäjät ry