11.1.2008 klo 13:29

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tuotteiden ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asettavista vaatimuksista (ktm019:00/2006

Kauppa- ja teollisuusministeriö pyysi Suomen Yrittäjiltä lausuntoa koskien hallituksen esitysluonnosta laiksi ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista. Kyse on Euroopan parlamentin hyväksymän puitedirektiivin, EuP-direktiivin täytäntöönpanosta Suomessa.

EuP-direktiivi on kahden direktiiviehdotuksen yhdistelmänä syntynyt puitedirektiivi. Sen soveltamisala on laaja sisältäen myös tuotteiden komponentit ja osakokoonpanot. Kaikki energiaa käyttävät tuotteet, joita myydään kotitalouksille, kaupallisesti tai teollisuuskäyttöön tulevat EuP-direktiivin soveltamisalan piiriin. Kyseessä on harmonisointidirektiivi, joten jäsenmaat eivät voi kansallisessa toimeenpanossa poiketa sen vaatimuksista. Direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle on rajattu liikennevälineet.

Puitedirektiivin nojalla komissio tulee antamaan myöhemmin tarkempia tuoteryhmäkohtaisia täytäntöönpanosäädöksiä energiaa käyttäville laitteille ja niiden suunnittelulle.

Kauppa- ja teollisuusministeriö on teettänyt arvioinnit EuP-direktiivin vaikutuksista Suomessa. Erikseen on arvioitu ympäristövaikutuksia ja energiavaikutuksia. Näiden selvitysten mukaan varsinaiset määrälliset arviot on mahdollista tehdä vasta sitten kun tuoteryhmittäiset toimeenpanosäädökset valmistellaan. Yleishuomiona arvioinneissa kuitenkin todetaan, että puitedirektiivi voi oikein sovellettuna johtaa merkittävään ympäristövaikutukseen ja pahimmillaan tuloksena saattaa olla vain paljon lisää byrokratiaa ja paperityötä. Näin ollen olennainen asia tulee olemaan tuoteryhmäkohtaisten toimeenpanosäädösten valmistelu tämän puitedirektiivin puitteissa. Tässä valmistelussa Suomen viranomaisten tulee pitää huoli siitä, että suomalaisten yritysten tavoitteet ja edut tulevat huomioiduiksi.

Luonnoksessa on yksityiskohtaisesti pyritty noudattamaan Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymää EuP-direktiiviä. Pääosin luonnokseen ei ole mitään huomautettavaa. Suomen Yrittäjät kiinnittää kuitenkin huomiota muutamiin yksityiskohtiin luonnoksessa.

Pk-yritysten tarpeiden huomioiminen

Euroopan parlamentin ja neuvoston 6. kesäkuuta 2005 hyväksymässä direktiivissä korostetaan sen 20 §:ssä sitä, että direktiivillä tulee rohkaista myös pk-yrityksiä ekosuunnitteluun. Tätä tulee tukea antamalla näille yrityksille hyvät mahdollisuudet tällaisen suunnittelun tiedon lähteille. Direktiivin artiklassa 13 erikseen käsitellään pk-yritysten tarpeita ekosuunnittelun näkökulmasta. Artiklan toisessa kappaleessa todetaan, että jäsenmaiden tulee varmistaa riittävät tukiorganisaatiot pk-yritysten sopeutumiseksi direktiivin vaatimuksiin.

Luonnoksessa ei ole esitetty erityisiä pk-yrityksille tarkoitettuja tukipalveluja direktiivin vaatimuksiin sopeutumiseksi, vaikka direktiivi niitä edellyttää jäsenmailta. Näiden palvelujen järjestäminen ei sinänsä edellytä lainsäädäntöön muutoksia, mutta esityksen perusteluihin tulee lisätä kuvaus siitä kuinka Suomessa vastataan tähän direktiivin nimenomaiseen kehotukseen.

Täsmennys perustelutekstiin

Direktiivi koskee laitteiden suunnittelua ja ekomerkintää. Luonnoksessa tämä onkin toteutunut johdonmukaisesti lukuun ottamatta paria kohtaa, joissa laitteiden sijasta on puhuttu selvästi laajemmasta käsitteestä, näiden laitteiden käytöllä saatavasta lopputuloksesta. Tuoteryhmittäisten toimeenpanosäännösten valmistelun luettelossa sivulla 9 on eri laiteryhmien joukossa todettu myös toimistovalaistus ja katuvalaistus ja samoin lain 2 §:n erityisperusteluissa puhutaan toimistovalaistuksesta ja katuvalaistuksesta, jolloin ei enää ole kyse pelkästään laitteista vaan myös siitä millä tavalla laitteet on asennettu ja miten niitä käytetään. Tältä osin luonnostekstiä tulisi täsmentää siten, että näissäkin tapauksissa puhe on laitteista eikä lopputuloksesta tai kokonaispalvelusta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus