20.4.2020 klo 08:59

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, asunto-osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista Covid-19 epidemian leviämisen rajoittamiseksi

Eduskunnan talousvaliokunta

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt lausuntoa koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, asunto-osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista Covid-19 epidemian leviämisen rajoittamiseksi.

Esityksen tavoitteena on lisätä keinoja yhtiöiden osakkeenomistajien sekä yhdistysten jäsenten kokousten järjestämiseen poikkeusolosuhteissa terveydensuojelutarpeiden mukaisesti, jotta kokousjärjestelyissä ei tarvitse tarpeettomasti poiketa aiemmin toimiviksi havaituista järjestelyistä ja että yhteisölle uusien keinojen käyttäminen vaikuttaisi mahdollisimman vähän osakkeenomistajien ja jäsenten oikeuksiin sekä yhteisön sisäisiin suhteisiin.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.

Esitetyt muutokset kannatettavia ja tarkoituksenmukaisia

Toteamme, että hallituksen esityksessä esitettävät muutokset ovat kannatettavia, tarkoituksenmukaisia sekä hyvin perusteltuja. Katsomme, että esityksen mukaiset muutokset auttavat yhtiöitä sekä yhdistyksiä siten, että niillä on riittävästi aikaa ja keinoja järjestää kevään kokoukset yhteisöjen tarpeiden, resurssien ja terveydensuojeluvaatimusten mukaisesti.

Yhdistyslainsäädännön ja yhdistyksissä noudatettavien käytäntöjen osalta toteamme, että kuten esityksessä on mainittu, käytännössä on hyvin yleistä, että yhdistyksen kokouksessa ei voi käyttää edustajaa eikä kokoukseen voi etäosallistua puuttuvien sääntömääräysten vuoksi. Sama koskee valtuutettujen kokousta. Lisäksi yhdistysten jäsenmäärät ovat pääsääntöisesti huomattavasti suurempia kuin yksityisten osakeyhtiöiden omistajien lukumäärät. Yhdistysten jäsenkunta on koko väestöön verrattuna keskimäärin vanhempaa ja on myös yhdistyksiä, joiden jäsenkunta kuuluu kokonaan tai pääosin Korona-epidemian riskiryhmiin. Edellä mainitusta johtuen on tärkeää ja tarkoituksenmukaista, että esitetyt muutokset ulotetaan koskemaan myös yhdistyksiä ja sallitaan esitetyllä tavalla tarvittaessa myös yhdistyksen sääntömääräyksistä poikkeaminen.

Katsomme, että määräaikaisen poikkeussääntelyn soveltamiseen aikana olisi tarkoituksenmukaista pyrkiä keräämään kokemuksia ja tietoa virtuaalisten kokousten järjestämisestä, niihin mahdollisesti liittyvistä ongelmista sekä hyvistä käytännöistä, jotta tätä tietoa voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää myöhemmin uudistettaessa yhteisölainsäädäntöä myös pysyvästi.

Lopuksi toteamme, että esitetyt määräaikaiset muutokset tulee saattaa voimaan mahdollisimman pikaisesti. Kuten esityksessä on todettu, mikäli poikkeusolosuhteet jatkuvat pidempään, tulee mahdollisten kokoontumisrajoitusten jatkuessa tarkastella myös nyt esitettävien määräaikaisten muutosten jatkamista tarpeen mukaan.

Suomen Yrittäjät

Atte Rytkönen