19.4.2021 klo 11:54

Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista

Eduskunnan talousvaliokunta

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt lausuntoa koskien hallituksen esitystä eduskunnalle laiksi väliaikaisesta poikkeamisesta osakeyhtiölaista, asunto-osakeyhtiölaista, osuuskuntalaista, yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista Covid-19 epidemian leviämisen rajoittamiseksi.

Esityksen tavoitteena ja tarkoituksena on jatkaa koronaepidemian johdosta syksyllä 2020 säädetyn määräaikaisen lain eräiden säännösten voimassaoloa siten, että osakeyhtiöt, osuuskunnat, yhdistykset ja eräät rahoitusalan yritykset voivat sallia etäosallistumisen ja asiamiehen käytön kesäkuun 2021 loppuun mennessä järjestetyssä laissa tarkoitetussa kokouksessa. Lisäksi tavoitteena on muuttaa lainsäädäntöä siten, että yhteisöt voivat lykätä kevään ja kesän lakiin, yhtiöjärjestykseen ja sääntöihin perustuvat yhteisöjen osakkeenomistajien ja jäsenten kokoukset pidettäväksi syyskuun 2021 loppuun mennessä vastaavalla tavalla kuin keväällä 2020 säädetyssä väliaikaisessa laissa sallittiin kevään ja kesän 2020 kokousten lykkääminen.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.

Esitetyt muutokset kannatettavia ja tarkoituksenmukaisia

Toteamme, että hallituksen esityksessä esitettävät muutokset ovat kokonaisuudessaan kannatettavia, tarkoituksenmukaisia sekä hyvin perusteltuja. Katsomme, että esityksen mukaisesti toteutettava määräaikaisten lainsäädäntömuutosten jatkaminen auttaa yhtiöitä sekä yhdistyksiä siten, että niillä on riittävästi keinoja järjestää lainsäädännön edellyttämät kokoukset yhteisöjen tarpeiden, resurssien ja terveydensuojeluvaatimusten mukaisesti, mahdollisesti nopeastikin muuttuva epidemiatilanne huomioiden.

Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan esityksen ajallinen ulottuvuus (30.6.2022 saakka) on tarkoituksenmukainen ja perusteltu.

Yhtiölainsäädännön yleisen kehittämisen osalta toteamme, että määräaikaisen poikkeussääntelyn soveltamisen aikana on edelleen tarkoituksenmukaista pyrkiä mahdollisuuksien mukaan keräämään kokemuksia ja tietoa virtuaalisten kokousten järjestämisestä, niihin mahdollisesti liittyvistä ongelmista sekä hyvistä käytännöistä, jotta tätä tietoa voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää myöhemmin uudistettaessa yhteisölainsäädäntöä myös pysyvästi. Katsomme, että yhtiölainsäädännön pysyvien muutosten osalta valmistelutyö olisi syytä aloittaa mahdollisimman pikaisesti, jo nyt voimaan saatettavien väliaikaisten lainsäädäntömuutosten voimassa ollessa.

Suomen Yrittäjät

Atte Rytkönen