7.10.2008 klo 14:51

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2009 (HE 116/2008 vp)

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle

Budjetin yleinen linja

Suomen Yrittäjien mielestä hallituksen talousarvioesitys on varsin onnistunut. Esitetyt ansiotuloverotuksen kevennykset tukevat ostovoimaa, talouskasvua ja työllisyyttä. Jotta kannustimet työhön säilyvät vähintäänkin nykyisellään, veronkevennykset on syytä ulottaa kaikkiin tuloluokkiin. Kevennyslinjaa on syytä jatkaa tulevinakin vuosina.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan toimialaa koskevia huomautuksia

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala

Työ- ja elinkeinoministeriön osalta on keskeistä, että teknologia- ja innovaatiopolitiikan sekä yrityspolitiikan määrärahoja kasvatetaan. Näillä panostuksilla on positiivisia vaikutuksia myös työllisyyden kehitykselle.

Työvoimapolitiikan painopisteen muuttaminen entistä selvemmin toimenpiteisiin, joilla voidaan vastata työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmiin, on perusteltua. Huolimatta akuuteista talousongelmista ja niihin liittyvistä uhkista on selvää, että ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on yhä suurempi haaste työmarkkinoittemme toimivuudelle. Hallitus on käynnistänyt tärkeitä valmisteluhankkeita kohtaanto-ongelman helpottamiseksi, mutta konkreettisia toimenpiteitä ei vielä tässä budjetissa ole ehdotettu kovin paljon. Esimerkiksi ammatillisen koulutuksen aloituspaikkojen lisääminen on kuitenkin oikeansuuntainen toimenpide.

Konkreettisena budjettiesitykseen liittyvänä kysymyksenä nostamme esiin ensimmäisen työntekijän palkkatukijärjestelmän. Tukea on myönnetty vähän siihen nähden, kuinka paljon tuelle olisi potentiaalista käyttöä. Tuki on voimassa 164 kunnan alueella, ja tukeen oikeutettuja yrityksiä on yli 40 000. Tukea on toistaiseksi haettu alle 500 yritykselle ja myönnetty noin 300 yritykselle.

Katsomme, että tuen vähäiseen käyttöön vaikuttaa tukikokeilun alueellinen rajaaminen ja tukeen liitetty vaatimus toistaiseksi voimassa olevasta työsopimuksesta. Ensimmäisen työntekijän palkkaava yritys kokee työsopimukseen liittyvän riskin niin vahvana, että sinänsä tuntuva tuki ei ole rohkaissut työllistämiseen odotetulla tavalla. Tämän vuoksi tulisi sallia, että työsopimus tehdään määräaikaisena. Lisäksi tukea on tarpeen sallia myönnettäväksi koko maan alueella, jotta työllistämispotentiaali saadaan tehokkaaseen käyttöön.

Budjettiin ja sen toteutukseen liittyy kysymys työ- ja elinkeinoministeriön alueorganisaatiosta. Organisaatiota koskeva hallituksen esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä. Toteamme, että ministeriön alue- ja paikallisen organisaation uudistaminen ovat menossa oikeaan suuntaan. Koko työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala saadaan uudistuksen jälkeen toimimaan tehokkaammin hallituksen asettamien elinkeinopoliittisten ja työvoimapoliittisten tavoitteiden toteutuksessa.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan osalta ensi vuoden budjetissa ei vielä ole erityisen suuria muutoksia. Budjetin perusteluissa viitataan mm. SATA-komitean työhön, johon perustuvat keskeiset ehdotukset tullaan tekemään vuoden 2010 budjetin valmistelun aikataulussa. Näiltä osin tyydymme toteamaan, että sosiaaliturvajärjestelmän uudistamisessa keskeistä on kannustavuuden lisääminen ja erilaisten byrokratialoukkujen purkaminen.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Antti Neimala