13.4.2005 klo 10:01

Lausunto hallituksen esityksestä (HE 14/2005 vp) laiksi ammattikorkeakoululain muuttamisesta

Eduskunta
Sivistysvaliokunta

Yli kahden kokeiluvuoden aikana ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovat pystyneet osoittamaan elinvoimansa, tarpeellisuutensa ja uskottavuutensa. Sekä opiskelijoiden että koulutuksenjärjestäjien kokemukset jatko-opinnoista ovat olleet myönteisiä. Kokeilussa rima asetettiin korkealle. Mukana olevat ohjelmat rajattiin tiukasti ja opiskelijoille asetettiin pitkä työkokemusvaatimus. Näistä syistä jatkotutkintokelpoisten määrä oli erityisesti kokeilun alussa melko suppea. Hakijoita kokeilun kaikkiin koulutusohjelmiin on ollut tyydyttävästi ja esimerkiksi Pk-sektorin yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen jatkokoulutusohjelmaan hakijoita on ollut kiitettävästi.

Suomen Yrittäjät esittää lakiehdotuksen johdosta seuraavaa:

– Pidämme lähtökohtaa, että ylempi ammattikorkeakoulututkinto on työelämäosaamista syventävä tutkinto, oikeana. Näin se eroaa tieteellispohjaisesta yliopistollisesta ylemmästä korkeakoulututkinnosta.

– Ylempi ammattikorkeakoulututkinto tulee hallituksen esityksen mukaisesti rinnastaa ylempään korkeakoulututkintoon. Pidämme esitystä tutkintonimikkeestä (ylempi AMK) hyvänä. Näin se eroaa riittävästi yliopistotutkintonimikkeistä.

– Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen tulee olla myös työn ohella suoritettavia opintoja. Opintojärjestelyiden tulee siten lähteä myös tästä periaatteesta. Vain perustelluissa poikkeustapauksissa opiskelu voisi olla päätoimista. Tällaisia poikkeuksia voisivat olla mm., kun opiskelija on Suomessa opiskelijavaihdossa oleva ulkomaalainen tai kun opiskelija jää työttömäksi kesken opintojensa.

– Hallituksen esityksen 20 §:ssä todetaan, että opiskelijaksi voidaan ottaa henkilö, joka on suorittanut soveltuvan ammattikorkea- tai muun korkeakoulututkinnon ja jolla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta. Yrittäjyyteen liittyvien koulutusohjelmiin, kuten esimerkiksi pk-yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen koulutusohjelmaan, voi kuitenkin hakeutua opiskelijoita monilta aloilta eikä heiltä näin ollen voida vaatia vain tiettyyn toimialaan liittyvää työkokemusta. Yrittäjyyskokemusta, vaikka se olisi toiseltakin toimialalta, tulisi siten lähtökohtaisesti pitää hyväksyttävänä työkokemusaikaa laskettaessa. Ellei näin tehdä, huomattava osa alaa vaihtavista pienyrittäjistä sulkeutuu ko. lakiesityksessä tarkoitetun jatkotutkintomahdollisuuden ulkopuolelle. Myös työntekijälle, joka omalla koulutusalallaan haluaa suorittaa yrittäjyyteen liittyvän ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, tulisi antaa vastaavasti jatko-opintomahdollisuus.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Martti Pallari