15.9.2006 klo 14:48

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta

Esityksen pääasiallinen sisältö on vakuutusvalvontaviraston itsenäisyyden parantaminen, toiminnan tavoitteiden täsmentäminen sekä johtokunnan tehtävien yksityiskohtaisempi määrittely. Pääasiassa tehdyt ehdotukset ovat hyviä ja kannatettavia. Seuraavassa yksityiskohtaisia havaintoja tehdystä ehdotuksesta:

Ehdotuksen 1 §

Ehdotuksen 1 §:ssä määritellään toisaalta viraston asemaa ja toisaalta sen tavoitetta. Asemaa koskevaan pykälän 1. momenttiin on aiempaan nähden lisätty toteamus viraston itsenäisyydestä ja toteamus siitä, että virasto toimii Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnon alalla. Itsenäisyyden korostaminen on perusteltua. Toisessa momentissa kuvataan vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitetta ja sisällöllisesti tämä toinen momentti vastaa Rahoitustarkastusta koskevan lain 2 §:ää.

Selkeyden parantamiseksi 1 §:n alkuun voisi lisätä otsakkeeksi: Vakuutusvalvontaviraston asema ja tavoite.

Vakuutusvalvontaviraston tehtävä 3 §

Hallituksen esityksessä ehdotetaan 3 §:ään, joka koskee vakuutusvalvontaviraston tehtävää, lisättäväksi sen ensimmäisen momentin toiseen kohtaan tehtäväksi koota ja määräajoin julkistaa vertailukelpoisella tavalla tietoja valvottavien toiminnan tuloksesta ja vakavaraisuudesta.

Asiakasnäkökulmasta tämä lisäys on riittämätön. Asiakkaan näkökulmasta tuloksen ja vakavaraisuuden ohella merkittävä on myös tuotteiden hinnoittelu. Vakuutustuotteiden hintojen vertailu on asiakkaille vaikeaa, ja siitä syystä olisi tarpeen saada vertailukelpoisella tavalla tietoja eri vakuutustuotteiden hinnoista. Rahoitustarkastusta koskevan lain 4 §:n kohdassa 6A on Rahoitustarkastusvirastolle annettu tehtäväksi seurata ja arvioida luottolaitosten tarjoamien pankkipalveluiden saatavuutta ja niiden hinnoittelua. Vastaavalla tavalla on tarpeen saada vakuutuspuolelta tietoja hinnoittelusta ja siitä syystä esitän, että 3 §:n toinen kohta muutettaisiin seuraavaan sanamuotoon:

2.) seurata vakuutusmarkkinoiden ja siihen liittyvien alojen kehitystä sekä koota ja määräajoin julkistaa vertailukelpoisella tavalla tietoja valvottavien toiminnan tuloksesta, vakavaraisuudesta sekä vakuutuspalvelujen hinnoittelusta;

Suomen Yrittäjät ry

Risto Suominen