4.10.2005 klo 09:18

Lausunto hallituksen esityksestä (HE 92/2005 vp) Euroopan patenttisopimuksen uudistamiskirjan ja patenttilakisopimuksen hyväksymisestä ja voimaansaattamisesta sekä patenttilain muuttamisesta

Eduskunta
Talousvaliokunta

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Suomen osallistuminen eurooppalaiseen patenttiyhteistyöhön Euroopan patenttisopimuksen mukaisesti edellyttää, että Suomi liittyy uudistamiskirjaan. Uudistamiskirja tuo mukanaan useita patentoimisjärjestelmään liittyviä hallinnollisia parannuksia yksinkertaistaen menettelyä ja lisäten kustannustehokkuutta.

Patenttilakisopimus harmonisoi patentointiin liittyviä muodollisia säännöksiä, minkä voidaan katsoa helpottavan patentin hakemista muissa sopimusvaltioissa. Lisäksi sopimus sisältää eräitä muita patentinhakijan ja -haltijan ja toisaalta myös keksintöä ammattimaisesti hyvässä uskossa käyttäneen henkilön oikeusasemaa parantavia säännöksiä.

Hallituksen esityksessä on ehdotettu tehtäväksi patenttilakiin muutoksia, joista osa on seurausta uudistamiskirjasta ja patenttilakisopimuksesta, osa on näistä riippumattomia. Suomen Yrittäjät ry pitää patenttilain säännösehdotuksia perusteltuina.

Patentti on merkittävä suojamuoto Suomessa ja Euroopassa ja uudistukset, joilla harmonisoidaan eurooppalaista patenttilainsäädäntöä, lisätään hakijaystävällisyyttä ja helpotetaan patenttiomaisuuden hallinnointia mm. uusilla patentin rajoittamis- ja lakkauttamissäännöksillä, ovat tervetulleita. Esitetyt uudistukset näyttäisivät olevan yritysvaikutuksiltaan myönteisiä.

Suomen Yrittäjien mielestä on edellä kuvatuista syistä tärkeää, että Suomi liittyy Euroopan patenttisopimuksen uudistamiskirjaan ja patenttilakisopimukseen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Janne Makkula