26.10.2005 klo 10:47
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä laeiksi tuloverolain 3 §:n muuttamisesta ja elinkeinotulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Muutoksen tausta

Luonnoksen mukaisessa hallituksen esityksessä ehdotetaan tuloverolakiin ja elinkeinoverolakiin sisällytettäväksi eurooppayhtiön ja eurooppaosuuskunnan verotusta koskevia säännöksiä ja selkiinnyttämään näiden yhtiömuotojen oikeudellista asemaa verolainsäädännössä.

Lausunto

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto hallituksen esityksen luonnoksesta.

Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotettuja tuloverolain ja elinkeinoverolain muutoksia siltä osin, kuin niillä sisällytetään eurooppayhtiön ja eurooppaosuuskunnan verotukseen vaikuttavat tarvittavat määräykset asianomaiseen verolainsäädäntöön. Hallituksen esitysluonnos on kirjoitettu informatiivisella tavalla. Teksti valottaa sitä kysymyksenasettelua ja niitä ratkaisuja, joita verotuskäytännössä on jo vakiintuneesti noudatettu ja jotka nyt tulevat sovellettavaksi näissä uusissa yhteisöissä. Hallituksen esityksen teksti tulee siten olemaan merkittävä informaationlähde sanottujen yhteisöjen verotusta toimitettaessa.

Esityksessä ehdotetaan yritysjärjestelysäännöksiin liittyvän veronkiertosäännöksen osalta toteutettavaksi paitsi edellä selostettuihin muutoksiin liittyvä tekninen muutos, myös sanamuodon tarkennus. Nykyisen veronkiertosäännöksen soveltaminen edellyttää, että ”on ilmeistä, että järjestelyjen yksinomaisena tai pääasiallisena tarkoituksen on ollut veron kiertäminen tai verotuksen välttäminen.” Sanamuodon tarkennuksen seurauksena veronkierron tunnusmerkit täyttyvät, ”…jos on ilmeistä, että järjestelyjen yksinomaisena tai yhtenä pääasiallisista tarkoituksista…”. Tätä sanamuodon tarkennusta ei yksityiskohtaisissa perusteluissa selosteta tai perustella tarkemmin. On todettava, että yhden sanan lisäämisellä on mahdollista luoda säännökselle uutta sisältöä. Sanamuodon muutosta ei voida tässä yhteydessä pitää erityisenä tarkennuksena esimerkiksi soveltamiskäytännön tarpeiden pohjalta. Koska perusteettomasti tehdyt sanamuodon muutokset ovat omiaan luomaan käsityksen muuttuneesta soveltamisen alasta, tulisi tästä esitetystä tarkennuksesta luopua.

EVL:n yritysjärjestelysäännöksiin ei tässäkään yhteydessä esitetä sisällytettäväksi ns. osittaisjakautumista koskevaa sääntelyä. Osittaisjakautuminen olisi yhtiöoikeudellisesti mahdollista jo toteuttaa, mutta verotuksen neutraalisuus järjestelyssä edellyttäisi tältä osin myös EVL:n muuttamista. Osittaisjakautumisella olisi erittäin suotuisia vaikutuksia yritysten omaisuuden järjestelyissä. Osittaisjakautumisen etuna täydelliseen jakautumiseen tai liiketoimintasiirtoon voidaan pitää sitä, että yrityksellä on mahdollisuus säilyttää y-tunnuksensa. Tällä voi olla keskeinen vaikutus yrityksen erilaisten (vakavaraisuus ym.) reittausten kannalta. Usein myös pitkäaikaisten sopimusten jatkuvuus voi edellyttää yrityksen tiukkaa jatkuvuutta, jolloin suomalaisessa oikeusjärjestelmässä kokonaisjakautumiseen liitetty ns. yleisseuraannon luonne ei olekaan riittävä. Suomen Yrittäjät esittää, että EVL:iin sisällytetään tässä yhteydessä myös ns. osittaisjakautumista koskeva sääntely.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Leena Romppainen
veroasiantuntija