27.8.2021 klo 11:50
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi osatyökykyisten työllistymistä tukevan erityistehtäväyhtiön perustamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt lausuntoamme otsikon asiassa. Olemme antaneet lausuntomme julkishallinnon viranomaisten lausuntopalvelussa.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki X –nimisestä osakeyhtiöstä. Lisäksi muutettaisiin lakia julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta sekä työttömyysturvalakia. Lakiehdotus pohjautuu selvitykseen Ruotsin osatyökykyisiä työllistävästä Samhall-mallista.

Esityksessä ehdotetaan, että Suomeen perustetaan uusi, valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö, jonka toimialana on työllistää haastavassa työmarkkinatilanteessa olevia osatyökykyisiä. Tavoitteena on työllistää ja tukea työstä-työhön siirtymiä edelleen avoimille työmarkkinoille. Yhtiöllä ei olisi julkisia hallintotehtäviä.

Esitetyn yhtiön toiminta perustuisi olemassa olevien palveluiden ja rakenteiden hyödyntämiseen. Työ- ja elinkeinotoimisto ohjaisi keskitetysti osatyökykyisiä X Oy:n palvelukseen viimesijaisena vaihtoehtona silloin, kun työllistyminen ei muutoin ole mahdollista. X Oy voisi työllistää työ- ja elinkeinotoimiston sille osoittamia työhön halukkaita työttömiä työnhakijoita, joiden mahdollisuudet sopivan työn saamiseen ovat olennaisesti vähentyneet asianmukaisesti todetun sairauden, vian tai vamman vuoksi ja joiden osalta on ilmeistä, ettei työllistyminen muulle työnantajalle ole mahdollista. Edellytyksenä olisi tämän ohella, että henkilö on halukas työllistymään, mutta työllistyminen ei ole työllistymisedellytyksiä parantavista palveluista huolimatta onnistunut tai muuten on ilmeistä, ettei näillä toimilla voi merkittävästi arviointihetkellä lisätä henkilön mahdollisuuksia tehdä työtä.

X Oy:n asiakkaita voisivat olla yritykset, kunnat, valtion virastot ja liikelaitokset. Yhtiö keskittyisi alkuvaiheessa valikoiduille alueille ja toimialoille. X Oy:n omistajaohjauksesta vastaisi työ- ja elinkeinoministeriö. Eduskunta voi talousarviossa määrärahasta päättäessään asettaa yhtiöön työllistettäville osatyökykyisille määrä- ja kohdennustavoitteita.

Kilpailullisuuden ja markkinaehtoisen hinnoittelun varmistamiseksi yhtiöllä olisi erillinen neuvottelukunta. X Oy:n toiminta rahoitettaisiin osoittamalla sille valtion talousarviossa 20 miljoonan euron peruspääoma Euroopan elpymisrahastosta haettavista varoista. Lisäksi yhtiölle annettaisiin 10 miljoonan euron vuotuinen määräraha, jolla tavoitellaan 1000 henkilön työllistymistä. Esitys liittyy valtion vuoden 2022 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2022.

Suhtaudumme lähtökohtaisesti myönteisesti siihen, että kyetään tarjoa-maan työllistymismahdollisuuksia kaikista vaikeimmassa työmarkkina-asemassa oleville osatyökykyiselle työttömille. Tämä on myös yrityksen perustamisen keskeisin peruste. Kohde-ryhmän rajaukset ja viimesijaisuuden edellytys tulee ottaa tiukasti ja pitäytyä yhtiöön työllistettävien ohjauksessa näissä laissa annetuissa raameissa, jotta yritys täyttää tehtävänsä eikä se sen toiminta välityömarkkinoilla laajene.

Perustettavan yhtiön tavoitteena on, että sen palvelukseen tulevat työttömät työllistyvät ulkopuolisille työnantajille. Esitykseen on kirjattu, että tavoitteena olisi päästä tilanteeseen, jossa erilaiset yhteisöt käyttäisivät vaikeimmassa asemassa olevia osatyökykyisiä työllistävän toimijan palveluja. Valtion toimija tarjoaisi käytännöllisen ja vähäriskisen kanavan eri toimijoille, kun ne haluavat suhteellisen vaivattomasti osallistua osatyökykyisten työllistämiseen. Katsomme, että yhtiön olisi ensisijaisesti keskityttävä tähän edellä kirjattuun välitystoimintaan. Tämä pitää olla perustettavan yhtiön johtava ajatus kaikessa toiminnassaan. On ensiarvoisen tärkeää, ettei yhtiö tätä tavoitetta täyttäessään aiheuta kilpailuhäiriöitä. Tästä syystä on itsestään selvää, että yhtiön palveluiden hinnoittelun on ehdottomasti oltava markkinaehtoista. Yrityksen oma toiminta eri toimialoilla tulee olla mahdollisimman pienimuotoista. Yhtiön toimintaa valvovan viranomaisen tulee tiiviisti seurata yhtiön markkinaosuuksia toimialoittain ja alueittain ja puuttua tilanteeseen hyvin herkästi. Hallituksen esityksessä on selvitetty Ruotsin Samhall Ab:n kokemuksia kilpailun näkökulmasta. Nämä havainnot on syytä ottaa vakavasti ja olla toistamatta samoja virheitä.

Suomen Yrittäjät

Harri Hellstén
työmarkkina-asioiden päällikkö