YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

13.8.2024 klo 08:57

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi Patentti- ja rekisterihallituksesta annetun lain muuttamisesta

Työ- ja elinkeinoministeriö

VN/879/2024

1. Tausta

Patentti- ja rekisterihallituksesta annettua lakia esitetään muutettavaksi. Lakiin lisättäisiin Patentti- ja rekisterihallitukselle uusi tehtävä yritysten digitaalisen taloushallinnon verkoston ohjauksesta ja kehittämisestä. Jatkossa Patentti- ja rekisterihallitus sovittaisi yhteen kehitystyötä, jotta julkisessa hallinnossa ja yksityisellä sektorilla toteutettavat digitalisaatiohankkeet tukisivat reaaliaikatalouden kehittymistä.

Yhteistyötä tehtäisiin ensivaiheessa erityisesti Patentti- ja rekisterihallituksen, Verohallinnon, Valtiokonttorin, Digi- ja väestötietoviraston ja Tilastokeskuksen sekä yksityisten toimijoiden kesken.

Esitys liittyy vuoden 2025 talousarvioon ja on tarkoitettu käsiteltävän sen yhteydessä.

2. Suomen Yrittäjien lausunto

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä laiksi Patentti- ja rekisterihallituksesta (myöhemmin PRH) annetun lain muuttamisesta.

Suomen Yrittäjät kannattaa luonnosta laiksi PRH:n uudesta tehtävästä ja yritysten digitaalisen taloushallinnon yhteistyöryhmän perustamisesta.

Yhtenä esityksen tavoitteena on varmistaa reaaliaikatalouden kehityksen jatkuminen Yrityksen digitalous-hankkeen (myöhemmin YD-hanke) päättymisen jälkeen siten, että uudenlainen yhteiskehittäminen jatkuisi osana virastojen ja yksityisten toimijoiden normaalia toiminta. YD-hankkeen jatkuvuuden varmistaminen on kannatettavaa. Lakiluonnos ei kuitenkaan nykyisellään täysimääräisesti vastaa YD-hankkeen toimintaa, eivätkä esitetyt reunaehdot toteuta hankkeen visiota kokonaisuutena. Pelkästään siirtämällä PRH:lle uuden roolin ja perustamalla yhteistyöryhmän, yritykset eivät voi täysimittaisesti hyötyä reaaliaikataloudesta ja YD-hankkeelle asetetuista tavoitteista. Yrityksen digitalous-hankkeelle on syytä myöntää jatkoaikaa ja -rahoituksen.

Suomen Yrittäjät
Maria Nyroos
digi-, innovaatio- ja korkeakoulupolitiikan asiantuntija