28.4.2009 klo 10:36

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi työttömyysturvalain muuttamisesta (HE 49/2009 vp)

Eduskunta

Sosiaali- ja terveysvaliokunta

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät lausuu asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysturvalakia. Ehdotetut muutokset liittyvät muutosturvan laajentamiseen koskemaan lomautettuja sekä nykyistä laajemmin määräaikaisia työntekijöitä. Samalla selkeytetään työllistämisohjelmalisää ja sen uusimista koskevia säännöksiä. Lisäksi hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi omaehtoisen ammatillisen koulutuksen ajalta maksettavan koulutuspäivärahan saamisen edellytyksiä niin, että koulutuspäiväraha voitaisiin maksaa heti omavastuuajan jälkeen ilman 65 päivän odotusaikaa. Koulutuspäivärahaa saisi vain sellaisen koulutuksen ajalta, josta on sovittu työnhakijan työnhakusuunnitelmassa.

Ehdotetut muutokset ovat osa hallituksen elvytystoimenpiteitä, joilla pyritään edistämään taantuman johdosta työttömäksi jäävien työllistymistä ja parantamaan heidän mahdollisuuksiaan osallistua koulutukseen. Hallituksen esitys perustuu osaltaan työmarkkinajärjestöjen tammikuussa 2009 sopimiin eläkepolitiikkaa ja työttömyysturvaa koskeviin esityksiin vuosille 2009 – 2014, joiden muutosturvan laajentamista ja koulutuspäivärahan ehtojen muuttamista koskevat esitykset hallitus otti osaksi elvytystoimintaa. Hallituksen esitys on valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön ja keskeisten työmarkkinajärjestöjen kanssa. Suomen Yrittäjät ei ole ollut edustettuna hallituksen esityksen valmistelussa.

Suomen Yrittäjät suhtautuu myönteisesti ehdotettuihin muutoksiin, joilla pyritään edistämään taantuman johdosta työttömäksi jäävien työllistymistä ja parantamaan heidän mahdollisuuksiaan osallistua koulutukseen. Haluamme kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että työttömyysturvan tason nostaminen voi vaikuttaa myös päinvastoin ja heikentää työttömien henkilöiden halukkuutta pyrkiä takaisin työmarkkinoille. Muilta osin Suomen Yrittäjillä ei ole lausuttavaa ehdotettuihin muutoksiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Outi Tähtinen