YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto hallituksen esityksestä merenkulun ympäristönsuojelulain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta sekä Hongkongin yleissopimuksesta ja MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutoksista
Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopalvelu
VN/22626/2023
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa laajasta muutospaketista. Esitetyn sääntelyn tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti vähentää meriympäristölle haitallisten aineiden päästöjä veteen Suomen aluevesillä. Lisäksi tavoitteena on täydentää Suomea sitovaa EU-sääntelyä kansallisilla säännöksillä ja siten varmistaa kansallisen lainsäädännön yhteensopivuus EU-sääntelyn kanssa. Hongkongin yleissopimukseen sitoutuminen edistää osaltaan alusten purkamista ympäristön ja terveyden kannalta asianmukaisesti. MARPOL-yleissopimuksen ja Lontoon pöytäkirjan muutosten tavoitteena on vähentää päästöjä ilmaan ja veteen sekä muutoin tehostaa ympäristönsuojelua. Toisaalta proomujen osalta tavoitteena on keventää ympäristösääntelystä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asetusluonnoksesta ja toteaa lausuntonaan seuraavaa:
Maantieteellisen sijainnin takia ylivoimaisesti suurin osa Suomen ulkomaankaupasta kuljetetaan meriteitse, ja meriliikenne on oleellinen osa Suomen huoltovarmuutta.
Suomen Yrittäjät pitää meriympäristön ja Suomen aluevesien suojelua erittäin tärkeänä. Ympäristön puhtaudesta huolehtiminen on myös osa vastuullista ja kestävää liiketoimintaa.
Ympäristösääntelyn myötä meriliikenteen kustannukset nousevat. FuelEU Maritime-asetuksen ja meriliikennettä koskevan päästökaupan lisäksi valmisteilla on energiaverodirektiivin muutos sekä IMO:n ilmastostrategia. Myös kansallisesti päätettävä väylämaksun korottaminen on valmisteilla. Sääntelyssä on tärkeää tunnistaa eri toimien päällekkäiset vaikutukset sekä välttää kaksinkertaista ohjausta. Kokonaisuudessa tulee huomioida Suomen elinkeinoelämä ja maltilliset kuljetuskustannukset. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että meriliikenteen kustannukset ovat mahdollisimman johdonmukaisia ja ennustettavia.
Saaripoikkeuksen soveltaminen on perusteltu ratkaisu, ja sitä tulee soveltaa määräaikaisena vastaavasti kuin meriliikenteen päästökaupassakin.
Suomen Yrittäjät
Sini Puntanen
liikenne- ja kaupunkipolitiikan asiantuntija