30.11.2006 klo 10:49
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä tilintarkastuslaiksi ja siihen liittyväksi lainsäädännöksi (HE 194/2006)

Eduskunnan talousvaliokunta

Lausuntonaan ehdotuksesta uudeksi tilintarkastuslaiksi ja siihen liittyviksi laeiksi Suomen Yrittäjät ry toteaa kunnioittavasti seuraavaa:

Pidämme perusteltuna, että tilintarkastuslain uudistus toteutetaan esitetyllä tavalla kirjoittamalla koko laki uudelleen huomioon ottaen lakiin tulevien muutosten suuri lukumäärä. Kokonaisuutena arvioiden ehdotus uudeksi tilintarkastuslaiksi on selkeä ja sisältöratkaisuiltaan hyvin perusteltu.

Laissa ehdotetaan luovuttavaksi maallikkotilintarkastuksesta, mikä tarkoittaa, että varsinaista tilintarkastustehtävää ei voisi vastaisuudessa suorittaa muu kuin hyväksytty tilintarkastaja. Näkemyksemme mukaan yritysten tai ympäröivän yhteiskunnan etujen kannalta ei ole saavutettavissa kovinkaan paljoa sillä, että lainsäädännöllä velvoitetaan yritykset käyttämään maallikkotilintarkastajaa. Suuri osa yrityksiä käyttää toiminnassaan apuna ulkopuolisia taloushallinnon ammattiosaajia, varsinkin tilitoimistoja, joista osa hoitaa myös tilintarkastuksia. Lainuudistus ei sinänsä estä tällaisten asiantuntijoiden käyttämistä yrityksissä vastaisuudessakin, mutta ei enää tilintarkastajan asemassa. Suomen Yrittäjät hyväksyy maallikkotilintarkastuksesta luopumisen.

Hyväksytyn tilintarkastajan valitsemisvelvollisuutta ehdotetaan esityksessä laajennettavaksi. Suomen Yrittäjät on pitänyt tärkeänä ammattitaitoisen tilintarkastajan käyttämistä yritystoiminnassa silloin kun se on perusteltua sekä yrityksen että yhteiskunnan kannalta. Hyväksytty tilintarkastaja olisi ehdotuksen mukaan valittava, jos sekä päättyneellä että sitä edeltäneellä tilikaudella vähintään kaksi kolmesta edellytyksestä täyttyy: tase yli 100.000 euroa, liikevaihto yli 200.000 euroa, palveluksessa yli 3 henkilöä.

Suomen Yrittäjät on valmis hyväksymään esitetyn laajennuksen hyväksytyn tilintarkastajan käyttämiseen. Hyväksytyn tilintarkastajan käyttövelvoite ei tällöin tulisi voimaan vielä heti yrityksen toiminnan alkaessa vaan vasta toiminnan kasvaessa. Tätä voidaan pitää johdonmukaisena osakeyhtiölakiin säädetyn muutoksen kanssa, kun osakepääoman vähimmäisvaatimus palautettiin 2.500 euron tasolle. Pääomavaatimuksen madaltaminen on varmasti omiaan edesauttamaan sitä, että yrityksen oikeudelliseksi muodoksi entistä useammin valitaan alusta lähtien osakeyhtiö.

Hyväksytyn tilintarkastajan valitsemisvelvollisuuden laajentaminen ei käytännön tasolla olisi kovin tuntuva muutos, kun esityksen perustelujen mukaan noin 80 prosenttia laajennuksen kohteena olevista yrityksistä jo nyt on valinnut hyväksytyn tilintarkastajan. Esityksessä ehdotettua siirtymäaikaa vuoteen 2009 voidaan pitää kohtuullisen pituisena niiden noin yritysten kannalta, joilla ei vielä nyt ole hyväksyttyä tilintarkastajaa.

Hallituksen esityksessä eräs ongelma liittyy niihin pienimpiin yrityksiin ja muihin yhteisöihin, joissa ehdotetun lain mukaan ei enää olisi tarvetta tilintarkastajan valitsemiseen. Näissä yhteisöissä on yhtiöjärjestyksissä tai säännöissä lähes poikkeuksetta määräykset tilintarkastajan valitsemisesta, mikä on tähän asti tarkoittanut maallikkotilintarkastajaa. Jos tilintarkastusvelvoitteen ulkopuolelle nyt jäävä yritys tai muu yhteisö ei haluaisi palkata käyttöönsä hyväksyttyä tilintarkastajaa, sen olisi muutettava yhtiöjärjestystään tai sääntöjään. Jotta lainmuutoksen tarkoitus toteutuisi, olisi esim. voimaantulo- tai siirtymäsäännöksissä säädettävä siitä, että yhtiöjärjestyksessä tai säännöissä määrätyn estämättä tilintarkastaja voidaan näissä yhteisöissä jättää valitsematta.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja