15.1.2003 klo 08:43

Lausunto hallituksen esityksestä työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain, eläkesäätiölain ja vakuutuskassalain muuttamisesta (HE 221/2002)

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

Suomen Yrittäjät toteaa, että mahdollisuus vakuutuskannan siirtoon hallituksen esityksen mukaisesti on oikeansuuntainen toimenpide.

Työeläkejärjestelmän kilpailuttamisen tavoitteisiin nähden ehdotukset ovat kuitenkin riittämättömiä. Eläkejärjestelmän toiminnan kannalta välttämättömän tosiasiallisen kilpailun lisäämisen kannalta on kestämätöntä jättää alalla toimiville yrityksille laajat valtuudet päättää muiden yritysten alalle pääsyyn ja keskeisiin toimintaedellytyksiin sekä palveluiden hinnoitteluun olennaisesti vaikuttavista kysymyksistä.

Suomen Yrittäjät katsoo, että luovuttavan laitoksen suostumuksen edellyttäminen merkitsee kilpailua rajoittamista tavalla, jota ei tule hyväksyä. Kannan siirrolle on joka tapauksessa saatava vakuutusvalvontaviranomaisen suostumusta on pidettävä riittävänä. Lisäksi viiden vuoden määräaika on liian kategorinen, kilpailua tarpeettomasti rajoittava ja epätarkoituksenmukainen tilanteessa, jossa vakuutuksenottaja haluaa vaihtaa eläkelaitosta ennen kuin määräaika on kulunut umpeen. Joka tapauksessa järjestelmää on muutettava joustavammaksi, sikäli kuin täysin määräajoista vapaata uutta kannan siirtoa ei katsottaisi voitavan hyväksyä.

Pertti Rauhio,
suunnittelupäällikkö,