23.1.2009 klo 10:32

Lausunto hallituksen esityksestä työsuojeluviranomaisen oikeudesta saada valvontaa varten salassa pidettäviä vero- ja eläketietoja

Sosiaali- ja terveysministeriö

Työsuojeluosasto / säädösyksikkö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitussa asiassa. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Hallituksen esityksen luonnoksessa ehdotetaan lisättäväksi työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annettuun lakiin säännökset työsuojeluviranomaisen oikeudesta saada salassapitosäännösten estämättä tilaajavastuulain ja työsuhteen vähimmäisehtojen valvontaa varten välttämättömiä tietoja verohallinnolta, Eläketurvakeskukselta ja eläkelaitokselta. Lisäksi viranomaisille ehdotetaan oikeutta luovuttaa toisilleen oma-aloitteisesti tietoja salassapitosäännösten ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä. Hallituksen esityksen taustalla on ilmeisesti eduskunnan lausuma (HE 68/2008 vp – EV 95/2008 vp), jossa hallituksen edellytetään antavan eduskunnalle esityksen työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuksien parantamisesta. Myös työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on mietinnössään 6/2008 vp edellyttänyt työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuden parantamista.

Suomen Yrittäjät pitää harmaan talouden torjuntaa tärkeänä asiana. Vastoin lainsäädäntöä toimivat yritykset saavat perusteettoman kilpailuedun suhteessa lainsäädäntöä noudattaviin yrityksiin.

Suhtaudumme kuitenkin kielteisesti työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeuden lisäämiseen tilanteessa, jossa ei ole olemassa perusteltua epäilyä työnantajan tai muun valvonnan kohteen väärinkäytöksestä. Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on varmistaa työnantajalta tai muulta valvonnan kohteelta saatavan tiedon oikeellisuus työsuojeluviranomaiselle kuuluvan tilaajavastuulain valvonnassa ja työsuhteen vähimmäisehtojen selvittämisessä.

Työsuojeluviranomaisilla voisi näkemyksemme mukaan olla oikeus verohallinnon, Eläketurvakeskuksen ja eläkelaitoksien salassa pidettäviin tietoihin ainoastaan siinä tilanteessa, että tarkastuksen yhteydessä syntyy perusteltu epäilys siitä, että työnantajan tai muun valvonnan kohteen antamat tiedot eivät ole paikkansa pitäviä. Työsuojeluviranomaisilla on jo nykyisen lainsäädännön perusteella laaja tiedonsaantioikeus, jonka perusteella on mahdollista arvioida työnantajan tai muun valvonnan kohteen antamien tietojen paikkansa pitävyyttä.

Yritysten oikeusturvan kannalta on myös tärkeää, että ennen salassa pidettävien tietojen pyytämistä työnantajalle tai muulle valvonnan kohteelle annetaan mahdollisuus täydentää antamiaan tietoja

Hallituksen esityksessä ehdotettu tiedonsaantioikeus antaisi työsuojeluviranomaisille hyvin laajan oikeuden verohallinnon, Eläketurvakeskuksen ja eläkelaitoksen tietoihin. Tällainen avoin tiedonsaantioikeus tietoihin, jotka pitävät sisällään muun muassa yrityksen liikesalaisuuksia ja yksityisyyden suojan piiriin kuuluvia tietoja, on näkemyksemme mukaan liian laaja eikä se ole perusteltu edes hallituksen esityksen taustalla olevien eduskunnan vastauksen tai työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan mietinnön näkökulmasta.

Hallituksen esityksessä ei ole arvioitu millään tavoin ehdotetun muutoksen yritysvaikutuksia. Suomen Yrittäjät edellyttää, että yritysvaikutukset selvitetään asian jatkovalmistelussa valtioneuvoston periaatepäätöksellä 1.11.2007 antamien ohjeiden mukaisesti. Lisäksi edellytämme, että jatkovalmistelussa selvitetään, voidaanko työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeutta parantaa puuttumalla vähemmän yrityksien oikeusturvaan ja yksityisyyden suojaan.

Suomen Yrittäjät

Jussi Järventaus