12.2.2008 klo 09:53

Lausunto hallituksen esitysluonnoksesta työ- ja elinkeinokeskuksista ja niiden paikallishallinnosta annettavasta laista

Työ- ja elinkeinoministeriö

Lain tavoitteena on toteuttaa työ- ja elinkeinoministeriön perustamisesta aiheutuvat ohjauksen ja organisaatiomallin uudistamistarpeet alue- ja paikallishallinnon tasolla. Työ- ja elinkeinokeskusten ohjauksen uudelleen järjestämisellä pyritään varmistamaan ohjaussuhteiden selkeys ja eri hallinnonaloilta tulevan ohjauksen yhteensovittaminen. Lisäksi kokonaisuudistuksessa nykyaikaistetaan alue- ja paikallishallintoa koskevaa sääntelyä sitä vähentämällä.

Nykyisten työvoima- ja elinkeinokeskusten ohjauksessa ja erityisesti käytännön toiminnassa on ongelmaksi muodostunut sektoriministeriöiden ns. putkiohjaus. Ministeriöiden erilaiset rahoituksen myöntämisperusteet ja asiakastietojärjestelmät ovat aiheuttaneet sekaannusta asiakkaille ja päällekkäistä työtä viranomaisille. Työ- ja elinkeinoministeriön perustaminen mahdollistaa yhteistyön tiivistämisen ja nykyistä tehokkaamman resurssien käytön myös alue- ja paikallistasolla.

Suomen Yrittäjien mielestä olisi ollut perusteltua ministeriöuudistuksen yhteydessä siirtää myös maa- ja metsätalousministeriön muut kuin suoraan maataloustuotantoon liittyvät yritystuet ja elinkeinojen kehittämisresurssit uudelle ministeriölle. Lakiluonnoksessa on kuitenkin pyritty selkeyttämään työ- ja elinkeinokeskusten ohjausta vahvistamalla työ- ja elinkeinoministeriön asemaa. Esityksen mukaan kaikki merkittävä ohjeistus kulkee työ- ja elinkeinoministeriön kautta riippumatta siitä, miltä ohjaukseen osallistuvalta ministeriöltä tai keskusvirastolta ohjausta annetaan. Työ- ja elinkeinoministeriö velvoitetaan esityksessä sovittamaan yhteen keskenään ristiriitaiset ohjeet. Suomen Yrittäjät edellyttää, että työ- ja elinkeinoministeriön kautta tapahtuva tulosohjaus toimii tehokkaasti, jotta uudistukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Tämän lisäksi SY esittää, että tulosohjauksella siirretään nykyistä järjestelmällisemmin yritysrahoitukseen liittyvää päätösvaltaa aluetasolle muun muassa Tekes -rahoituksen osalta.

Yksittäisiä huomioita laki- ja asetusluonnoksista

Lain 3 §:ään tulee lisätä selvästi työ- ja elinkeinokeskusten rooli aluekehityksen edistäjänä esim. kirjauksella ” tehtävänä on tukea toimialueensa aluekehitystä”.

Lain pykälissä 6-9 käsitellään työvoimatoimistojen roolia ja tehtäviä. Yhtäläisyyden ja selkeyden vuoksi työvoimatoimiston nimen voisi muuttaa työ- ja elinkeinotoimistoksi. Samalla se mahdollistaisi nykyisten työvoimatoimistojen palvelutarjonnan monipuolistamisen ja kehittämisen ns. yhden luukun –periaatteen mukaiseksi.

Asetuksen 1 §:ään tulee lisätä työ- ja elinkeinokeskuksen yhdeksi yhteiseksi toimielimeksi rahoitusyksikkö. Rahoitusyksikkö olisi siten asetuksella määritelty keskuksen eri vastuuyksiköitä yhdistävä toimielin. Tämä parantaisi yritysrahoituksen koordinaatiota työ- ja elinkeinokeskuksen eri vastuualueiden välillä.

Asetuksen 8. ja 9. pykälissä säädetään työ- ja elinkeinokeskusten yhteydessä toimivista elimistä. Sekä työvoima- ja elinkeinoasioiden neuvottelukunnan että ennakointi- ja hankintatoimikunnan jäsenten valintaa koskeva kirjaus ”…keskeiset työmarkkinajärjestöt…” tulee muuttaa kuuluvaksi seuraavasti:” …elinkeino- ja työmarkkinajärjestöt…”.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus