3.9.2002 klo 13:19

Lausunto jäsenehdotuksesta A 1288/Näring ay-tiedon välittämisestä yritystoiminnan siirron yhteydessä

Pohjoismaiden neuvosto

Suomen Yrittäjät ry toteaa otsikossa mainitun ehdotuksen johdosta lausuntonaan kunnioittavasti seuraavaa:

Jäsenehdotuksessa esitetään, että yrityksen siirtäessä liiketoimintojaan jostakin Pohjoismaasta uusiin ulkomaisiin tuotantoyksiköihin yrityksessä olevien luottamus- ja työsuojeluhenkilöiden tulisi siirtää tietonsa ja kokemuksensa työehdoista ja turvallisuudesta uusille työntekijöille. Yrityksen tulisi maksaa tästä aiheutuvat kustannukset. Kustannuksia varten voitaisiin ehdotuksen mukaan harkita erityisen siirtomaksun käyttöönottoa. Toteamme yleisesti ehdotuksen johdosta, että emme voi yhtyä siinä tehtyihin esityksiin.

Ehdotuksessa tukeudutaan Pohjoismaiden neuvoston Eurooppa-valiokunnan työryhmän raporttiin. Työryhmä itsekin on todennut, että on vaikea arvioida, mitä vaikutuksia EU:n tai Etan laajentumisella Keski- ja Itä-Euroopan matalapalkkaisiin maihin olisi. Ehdotuksessa ainoastaan todetaan, että dumppausongelmien torjuminen liiketoiminnan siirtämisen yhteydessä saattaa olla tarpeen. Työryhmän raportissa tai ehdotuksessa ei siis ole viitattu konkreettisiin epäkohtiin, joita ehdotuksella torjuttaisiin.

Ehdotus näyttäisi merkitsevän myös EU:n liikkeenluovutusdirektiivin soveltamisen osalta omia pohjoismaisia ratkaisuja. Mielestämme Suomi ja muut Pohjoismaat eivät voi tässä lähteä kehittämään EU-sääntelystä poikkeavia sovellutuksia. Sama koskee ajatusta ”siirtomaksujen” kokoamisesta yrityksiltä. Se olisi vastoin sisämarkkinasäännösten tavoitteita ja periaatteita.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen