3.3.2005 klo 12:57

Lausunto komission 29.10.2004 arvonlisäverotusta koskevista lainsäädäntöehdotuksista (kom (2004) 728)

Valtiovarainministeriö
Vero-osasto

Komission ehdotukset koskevat arvonlisäverovelvoitteiden yksinkertaistamista, palautusten suorittamista sekä hallinnollisia yhteistyöjärjestelyjä. Komission ehdotukset ovat pääosin hyviä ja perusteltuja. Tarkoituksena on yksinkertaistaa arvonlisäverosäännöksiä niille verovelvollisille, jotka eivät ole sijoittautuneet jäsenvaltioon, jossa heillä on taloudellista toimintaa. Tällaiset yksinkertaistamistoimenpiteet ovat perusteltuja ja edistävät sisämarkkinoiden toimintaa EU-alueella.

Yhden luukun periaate

Komission ehdotuksessa esitetään yhden luukun järjestelmää, jossa sijoittautumattomat EU-yritykset voivat hoitaa arvonlisäverotusvelvoitteensa yhdessä pisteessä. Tällainen järjestelmä olisi mahdollinen silloin, kun liiketoimiin ei sovelleta käännettyä verovelvollisuutta.

Yhden luukun järjestelmään siirtyminen olisi yritykselle valinnainen siten, että siihen siirryttäessä se koskee kaikkiin EU:n jäsenmaihin tapahtuvaa toimintaa. Tämä on ongelmallinen niissä tapauksissa, joissa yhteen maahan on vain vähän myyntiä. Tästä syystä perustellumpaa olisi, että yritys voisi siirtyä yhden luukun järjestelmään joissakin maissa ja joissakin vähemmän liikevaihdon maissa ei, koska käyttöönotto edellyttää muutoksia taloushallintoon. Kaikkia jäsenmaita koskeva ehdoton valinnaisuus myös saattaa johtaa siihen, että vain hyvin harvat yritykset alkavat valinnaisuutta käyttämään. Suomen Yrittäjien näkemyksen mukaan olisi perusteltua, että valinnaisuutta ei uloteta kaikkiin jäsenvaltioihin, vaan pelkästään niihin maihin, joihin verovelvollinen haluaa sen ulotettavaksi.

Palautusmenettely

Komission esityksen mukaan verovelvollinen esittäisi palautushakemuksensa sähköisesti sijoittautumismaan verohallinnon ylläpitämän WEB-portaalin kautta. Verovelvollisen ei enää tarvitsisi esittää alkuperäisiä laskuja tai maahantuonti-asiakirjoja, vaan ainoastaan
olennaiset tiedot näistä asiakirjoista toimitettaisiin sähköisesti. Ehdotus on hyvä ja joustavoittaa merkittävästi palautushakemusten tekemistä.

Palautusta koskevien säännösten osalta ongelmallinen on 5:nnen artiklan toisen kohdan G-alakohdassa oleva säännös siitä, että G-alakohdan koodin 8 osalta on annettava täydellinen kuvaus tavaroista ja palveluista. Verovelvolliselta vaadittava ”täydellinen” kuvaus tavaroista ja palveluista antaa verohallinnolle eri maissa mahdollisuuden aina vaatia yhä yksityiskohtaisempia tietoja hankituista tavaroista tai palveluista. Näin voidaan kiertää ehdotuksessa olevaa kolmen kuukauden määräaikaa hakemuksen käsittelylle. Tästä syystä Suomen Yrittäjät katsoo, että sana ”täydellinen” tulee poistaa ehdotuksesta.

Pienten ja keskisuurten yritysten alv-velvoitteiden yksinkertaistaminen

Komissio ehdottaa nykyisen 5.000 euron sijasta 100.000 euron verovapausrajaa. Tätä perustellaan sillä, että se antaa jäsenvaltioille niiden tarvitseman vapauden maan talouden rakenteen kannalta tarkoituksenmukaisimmaksi katsomansa järjestelyn luomiseen. Nykyisin jäsenvaltioilla on käytössään direktiivin enimmäismäärän ylittäviä verovapausrajoja maan ja EU:n keskinäisten sopimusten perusteella. Suomen Yrittäjät katsoo, että ehdotettu enimmäisraja on aivan liian suuri ja näin suuret verovapaat enimmäismäärät aiheuttavat jo merkittävää kilpailun epäneutraalisuutta niissä maissa, joissa niitä otetaan käyttöön. Nykyisin ei Englantia lukuun ottamatta missään maassa ole lähellekään näin suuria verovapaita enimmäisrajoja käytössä. Suomen Yrittäjät katsoo, että ei ole perusteltua syytä muuttaa nykyistä verovapauskynnyksen enimmäisrajaa direktiivissä. Jos katsotaan olevan tarvetta enimmäisrajojen yhdenmukaistamiseen, se voidaan tehdä yhdenmukaistamalla eri maissa käytössä olevat enimmäisrajat nykyisen direktiivin mukaisen enimmäisrajan kanssa.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus