19.2.2008 klo 13:58
Lausunto

Lausunto komission Lissabon-tiedonantopaketista eurooppa-neuvostolle – uuden kauden (2008-2010) käynnistäminen, Suomen linjaukset kevään 2008 Eurooppa-neuvostoa varten (e 132/2007 vp)

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät lausuu asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Olemme yhtä mieltä Suomen linjauksien kanssa siitä, että Lissabonin strategian toimeenpanossa tulee keskittyä niihin osa-alueisiin, joilla on edistytty hitaasti.

Tiedonantopaketin osana on määritelty kasvua ja työllisyyttä koskevat yhdennetyt suuntaviivat uudelle kaudelle 2008 -2010. Työllisyyspolitiikan suuntaviivat on määritelty näkemyksemme mukaan hyvin (suuntaviivat 17 -24).

Suomi on tavoittanut suuntaviivassa 17 määritellyn työllistymisasteen hyvin.
Vaikka tällä hetkellä tilanne on hyvä, tulee Suomen kuitenkin väestörakenteensa vuoksi myös jatkossa kiinnittää työllistymisasteeseen erityistä huomiota.

Pidämme myös myönteisenä sitä, että suuntaviivoissa on huomioitu verotus- ja etuusjärjestelmistä johtuvat kannustimet ja lannistimet (suuntaviiva 19), työmarkkinoiden tarpeisiin vastaamisen parantaminen (suuntaviiva 20) ja joustavuuden edistäminen työmarkkinoilla (suuntaviiva 21).

Komission tiedonannossa on eritelty neljän ensisijaisen alan toimet, joihin Lissabonin kasvu- ja työllisyysstrategiassa on ryhdyttävä kaudella 2008 – 2010. Ensimmäinen näistä toimista on investointi ihmisiin ja työmarkkinoiden uudistaminen, ja komission tiedonannossa on listattu yhteisön ja jäsenvaltioiden toimet tulevalle kaudelle. Yhtenä keskeisenä toimena on työmarkkinoiden uudistaminen. Pidämme tätä lähtökohtaa oikeana.

Edelleen pidämme hyvänä sitä, että tiedonantopaketissa korostetaan toistuvasti joustoturvan tärkeyttä.

Tässä yhteydessä haluamme kuitenkin korostaa sitä, että joustoturvaa on käsiteltävä myös työnantajan ja erityisesti pk-yrityksien näkökulmasta. Merkittävä osa uusista työpaikoista syntyy pk-yrityksiin, ja pk-yritykset ovat myös lähtökohtaisesti hyviä työnantajia.

Tulevalla kaudella onkin siten välttämätöntä huolehtia siitä, että pk-yrityksillä on kykyä ja halukkuutta edistää työllisyyttä. Joustoturvaperiaatteiden kansallisessa toteuttamisessa onkin tärkeää lisätä yrityskohtaisia sopimismahdollisuuksia
esimerkiksi siten, että työnantajalla ja työntekijällä olisi yhteisesti sopien mahdollisuus poiketa työehtosopimusten määräyksistä. Tämä olisi tervetullut lisäjousto erityisesti pk-yrityksille, mutta säilyttäisi silti työntekijöiden turvan.

Olemme samaa mieltä Suomen linjauksien kanssa siitä, että työperäisen maahanmuuton huomioiminen Lissabonin strategiassa on positiivinen asia. Yhteisön maahanmuuttopolitiikan yhtenäistämisessä on kuitenkin huomioitava se, että jäsenvaltioilla säilyy oikeus huomioida lainsäädännössään omat erityispiirteensä.

Toisena ensisijaisena toimena kaudelle 2008 -2010 mainitaan liiketoimintapotentiaalin vapauttaminen erityisesti pk-yrityksissä. Pidämme tätä linjausta äärettömän tervetulleena ja kannatettavana. Suhtaudumme myös myönteisesti pk-yrityksiä koskevaan erityissääntelyyn. Olemme kuitenkin samaa mieltä siitä Suomen linjauksesta, ettei pk-yritysten erityiskohtelu saa johtaa yritysten kasvun esteisiin.

Hallinnollisen taakan vähentäminen on mielestämme tärkeää. Hallinnollisen taakan vähentäminen ja julkishallinnon nykyaikaistaminen vaikuttavat parantavasti yritysten toimintaympäristöön. Katsomme, että Suomen tulisi pyrkiä laatimaan komission strategiaraportissa edellytetty hallinnollisen taakan vähentämisstrategiansa mahdollisimman pian, vuoden 2008 kuluessa.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Outi Tähtinen
Lainopillinen asiamies, varatuomari